Monday, December 7, 2009

Jika Aku Pengurus England

Untuk pengetahuan korang, second nationality aku adalah England. Bak kata Apai, "Kalau kita tidak merdeka tempoh hari mesti kita sudah jadi orang England..." Maka tidak hairanlah jika kami sanggup berjihad demi Ratu Elizabeth dan memberi sokongan membabi buta terhadap pasukan bola sepak England.

Jika Uncle Fabio tiba-tiba diserang kencing manis dan kakinya terpaksa dipotong, aku rasa aku layak menggantinya sebagai pengurus pasukan England. Tidak perlu aku gembar-gemburkan tentang kehandalan aku bermain FM (save sebelum match) mahupun bermain fantasy football kerana aku memang seorang pundit yang handal. Permulaan yang teruk di awal musim langsung tidak memberi apa-apa kesan dalam usaha aku untuk menjuarai Liga Super Fantasy untuk tahun ke-3 berturut-turut. Mula-mula Abe terdiam melihat dirinya dipancung, kemudian minggu lepas Apai pula terpaksa akur dengan kegagahan pasukan aku dan minggu hadapan aku akan merampas takhta Liga Super daripada kau Dazrul.

Tujuan entri ini bukanlah untuk aku riak semata-mata. Sepertimana yang kita telah tahu, England telah diundi bersama Amerika Syarikat, Algeria dan Slovenia dalam kumpulan C untuk Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan. Sila klik Read More untuk mengetahui barisan kesebelasan utama yang akan aku call up jika aku merupakan Pengurus England.

Aku akan menggunakan formasi tradisional 4-4-2.

Penjaga Gol: David 'Calamity' James

Ulasan: Aku akui, posisi penjaga gol merupakan kelemahan England yang paling ketara. David James memang terkenal dengan kesilapan-kesilapan yang sering mengaibkan diri dan pasukannya, tetapi former Spice Boys ini memiliki pengalaman luas dan jika beliau tidak membuat perangai, beliau memang setaraf Khairul Azman Mohamed, bekas penjaga gol terbaik Asia. Besides, siapa lagi yang boleh main? Paul Robinson tidak seperti dahulu lagi. Ben Foster? Usah berjenaka.

Bek kanan: Glen Johnson

Ulasan: Adik Glen merupakan fullback kanan terbaik England. Beliau sudah menunjukkan kematangan dalam permainannya, sentiasa membuat larian amal dari kawasan sendiri menggelecek sedas dua pemain sebelum membuat hantaran lintang yang menghasilkan gol. Gary Neville kau boleh pergi mati tak mungkin aku akan call up kau si tua kutuk.

Bek kiri: Ashley Cole
Ulasan: Posisi ini memang Ashley yang punya. Wayne Bridge hanya berpeluang menambah caps Englandnya jika Ashley bergaduh dengan bini lalu mempengaruhi prestasi di padang.

Bek tengah: John Terry
Ulasan: Abang Terry memiliki strength yang tinggi, pasti menang bola di udara. Kepalanya memang menjadi aset dalam set piece untuk menghasilkan jaringan secara tanduk terbang ala ala Alan Shearer. Leadership juga memang tinggi namun begitu kau tidak akan jadi kapten dalam pasukan aku Terry.

Bek tengah: Jamie Carragher
Ulasan: Yaa aku tahu. Jamie Carragher sudah bersara daripada menyarung jersey England setelah merajuk setelah Wes Brown diberi keutamaan untuk bermain di pertahanan tengah. Aku akan memujuk Abang Carra untuk kembali bermain di Piala Dunia dengan memberi jaminan yang aku tidak akan mengcall up Wes Brownies sampai bila-bila. Rio Ferdinand kau boleh pergi minum arak depan TV sebab aku takkan call up kau jugak. Bukan sebab kau Man U tetapi kau memang off form lebih-lebih lagi setelah kau diperanjingkan oleh Abang Torres tempoh hari.

Sayap kanan: Aaron Lennon

Ulasan: Jika Theo Walcott fit, mungkin aku akan memilihnya. Namun begitu Aaron is on a fine form right now. We definitely need pace rather than precision. Ya mungkin Beckham boleh membuat hantaran lintang sambil menutup mata, tapi itu jelah yang Beckham tahu. Kenyit mata untuk buat lawan ghairah, lepas tu cross. Ahh aku takkan call up Beckham pun kerana aku benci dia baik aku call Steve McManaman; pemain sayap kanan paling hebat sepanjang zaman.

Sayap kiri: Joe Cole
Ulasan: Ini adalah satu lagi posisi 'lubuk' England. Sapo nak main dokek kiri? Downing asyik cedera. Ashley Young belum terbukti keberkesanannya di peringkat antarabangsa. So Joe Cole, provided that he stays fit, is our best hope. Gareth Barry merupakan backup walaupun dia mungkin dah lupa macamana nak main kiri sebab sudah sebati dengan posisi central midfielder.

Pemain tengah: Steven Gerrard

Ulasan: Steven Gerrard will singlehandedly send England to the Final. He is a great leader, that's why he has been reinstated as the captain in my squad. He can play anywhere across the midfield. He can link up attack dan defend at the same time. He is a tough tackler, has brilliant vision and you can expect a one-two defence splitting pass before throwing a thunderbolt from 25 yards to break the net. Gila bias aku ni.

Pemain tengah: Frank Lampard

Ulasan: Orang kata kombinasi Frankie-Stevie sukar membuahkan hasil kerana mereka memiliki corak permainan yang hampir sama, cuma Lampard tak hensem sangat. But still, Lampard is a great playmaker and a good set piece taker. Like Abang Gerrard, he could shoot from distance as well.

Support Striker: Wayne Rooney

Ulasan: Si gemuk ini akan menjadi wakil tunggal pemain Man U dalam kesebelasan utama. Bodoh gila letak anak nama Kai. Kot ye pun bagila nama Khairudin ke Khai Af ke takpun letak jadi SuckKhai terus. Rooney boleh menggunakan strengh dan physicalnya untuk menakutkan pihak lawan. Namun tempernya harus dikawal teruramanya apabila pihak lawan mencetuskan provokasi bagi mengelakkan dirinya dibuang padang

Target Man: Peter Crouch.
Ulasan: Jika banyak sangat orang hitam dalam pasukan nanti boleh menimbulkan rusuhan, so aku akan memilih Peter Crouch berbanding Emile Heskey. Kamon dia bukan main pun kat Villa, dan rekod jaringan antarabangsanya memang buruk sekali. Abang Crouch boleh menggunakan ketinggiannya untuk membuka ruang kepada Rooney dan Abang Gerrard untuk meluru daripada midfield. Kalau bola tinggi Crouch lipat takraw terus.

So dengan line up di atas, aku yakin kali ini merupakan giliran England untuk memenangi Piala Dunia. So suck my balls US (Adam) dan Argentina (Abe). HO UNTUK ENGLAND!



10 comments:

Muhammad said...

sedara ijai,

bila masa world cup thn ni???
"So dengan line up di atas, aku yakin tahun ini merupakan giliran England untuk memenangi Piala Dunia."

Anonymous said...

jai. dempsey ngan landon dah cukup mantap untuk tewaskan england. U.S. dah malukan spain... dan hampir kalahkan brazil. tahun ni pasti U.S. akan jadi world champions. HO untuk U.S.!

adam

Naim Marsidi said...

england bungkus awal la jai~ haha

Idlan said...

Jai, reserves ko saper?

Mohamad Faizal said...

muhammad: typo

adam: haa haa haa haa aku ada dempsey

lebai: ahhh Ghana kau tak lepas peringkat kumpulan nanti

akak abe: reserve aku; Robinson, Richards, Upson, Lescott, Bridge, Young, Barry, Carrick (atau Dunn, jika mengekalkan form sekarang), Walcott, Defoe, Bent

Anonymous said...

haha jai..
nice selection and formation..tapi kau harus berwaspada dgn argentina(walaupun prestasi qualifying agak hempeh di bawah pimpinan diego 'hand of god' maradona)
messi,aguero,tevez,milito..ahh alangkah bagusnye kalau abang batistuta masih aktif bermain..
HO untuk ARGENTINA!!!(walaupun aku lahir kat england..)


-shuhud-

Anonymous said...

jai,

ye! theo walcott! pilihan yang tepat! dia laju! dan kalau aku, aku amik jermaine jenas gak!




-kusha-
god save the queen

Naim Marsidi said...

cilakak! ko tgk je la ghana nnti; kurang-kurang qtr final. haha

Mohamad Faizal said...

abe: call up veron woit haa haa

kusha: jermain jenas ada tulang pipi terlebih haa haa

lebai: kau sokong team apa sebenarnya takkan kau sokong ghana sebab kau ingat muka kau macam essien

Anonymous said...

Lawak gile kereger nk men utk england...
Nk kejar akmal rizal pn blum tentu dpt.

Holahelolela (lagu kbangsaan england)

~AkuApai

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...