Sunday, April 4, 2010

What Would You Do if Someone Stole Your Blog Content?

OK aku tipu. Memang tidak wujud artikel 'Plagiarism in Academics' di surat khabar The Star hari ini dalam entri di bawah. Tak mengapa aku tahu korang tak cari pun sebab hari Ahad korang mesti beli surat khabar Mingguan untuk melihat gambar ghairah Zarina Ann Julie di Pancaindera. Aku saja je tulis entry PLAGIARISM sebagai intro untuk entry ini. Namun begitu, entry ini still akan menjadi awesome sebab orang selalu fitnah aku ni awesome. Macam mana kita nak tahu kita ni awesome? Well anda belum cukup awesome jika anda tiada stalker bersiri. Stalker bersiri yang mungkin kesunyian hanya ada beberapa orang kawan. Stalker bersiri membaca blog anda sambil melakukan masturbasi. Stalker bersiri yang mencuri hasil tulisan di blog anda dan mempublishkannya di blog sendiri dan dengan tidak malu menerima segala pujian yang tidak layak diterimanya. What the what?? Sila klik Read More untuk membincangkan perkara ini dengan serius.

So, sebelum kita ramai-ramai mengeluarkan kata-kata kesat, sila jawab soalan ini dahulu; Apa perasaan anda apabila anda melihat hasil tulisan anda ditiru word by word di blog orang lain, tanpa diberi kredit yang sepatutnya? Bukan satu tetapi 17 entri. Pasti nak mencarut bukan? So when I found out that some dildo stole my blog content, I was kinda excited at first. Yelah, at least kau tahu hasil tulisan kau ni memang awesome sampai orang nak tiru. Aku tiada niat langsung hendak membuat entri ini. Tapi apabila aku melihat dia membalas komen/pujian yang diterimanya tanpa ada sebarang perasaan malu, terus aku menjerit 'CIKAI MAK LAMPIRR!!'. Lepas tu aku check, bukan satu dua entri yang diplagiat, tapi tujuh belas beb mana aku tak hangin. I cannot just ignore it.

So tidak perlu cakap banyak, let me introduce you to him. Mengikut penyiasatan aku, entri pertama yang diplagiatnya ialah entry Azam-Azam Tahun Baru Yang Boleh Dijadikan Tauladan. Hanya satu bahagian yang diubah iaitu kat no 2 dia tukar ijaicool.blogspot.com ke address blog dia. Sila klik untuk besarkan gambar-gambar di bawah.



Orait ini adalah entri Anda Mungkin Bukan Gadis Sejati Jika.... Ubah seciput jugak. Jonas Brothers ganti Super Junior, Sepultura ganti Pantera.



Seterusnya, entri Perkara-Perkara Yang Ingin Dilupakan Di Zaman Persekolahan. Wau tak sangka kau pun ada kawan sekolah rendah yang bernama Nadiah Suhaida hee hee.



Okay next! Entri aku yang bertajuk Tanda-Tanda Orang Tiada Idea Untuk Mengupdate Blog Yo dildo maybe you should put 11) Plagiat sahaja blog orang jika tiada idea.



Aduii apa banyak sangat yang kau plagiat ni. Ini entry Geng-Geng Popular di Sekolah Menengah. Bijak kau ni, tukar nama sekolah aku jadi nama sekolah kau, lepas tu tukar nama kawan aku Shuhud jadi nama kawan kau. Nice one ballslicker!



Ok yang ini buat aku membara. Dahla plagiat entry ini lepas tu boleh pulak kau nak jadi Sally. Sally Vague the Vass. Kenapa Vague bukan Vogue ke? Tah aku bukan arbok sejati tak sangat terma-terma bapuk ni mungkin kau lebih arif.



Lepas tu dalam entry sama lihatlah bagaimana dia membalas kmen di atas sajak yang dia 'hasilkan'. 'Saya memang berbakat?' Hee hee tidak syak lagi kau memang berbakat tapi dalam arena penciplakan la.



Okla yang ini entri yang last la aku letak. Ada banyak lagi sebenarnya screenshot yang aku ambil tapi membazir bandwidth sahaja letak banyak-banyak. Oh kau minat Manshitter United ya? Takziah la atas kekalahan anda semalam. Wahhh memang tepatla tindakan kau untuk memplagiat entry Tahniah aku. Nasib baik kau letak nama kawan-kawan kau. Logo Fak Chealse kau pun menarik tapi kenapa eja dia Chealse? Boleh tak jelaskan?



Jadi soalan aku adalah, mengapa kau buat perangai begini? Bosan sangat ke kehidupan kau sampai perlu memplagiat? You didn't expect that you'd get caught, did you? Uh come on you stalk me I'll definitely stalk you back.

I am not being a dick, but do you think it's easy for me to actually come out with something decent that I can post on my blog? I have to take writing enhancement drugs, go to blogging class and even pay some people to read my entries. So yeah, under the Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588), I have the right to at least be pissed off with you, if not taking legal action. Of course I am not gonna do the latter because I am not an asshole (and don't have the money). What you did was embarrassing, and I do not expect you to apologize, but I'd appreciate if you could remove all of my entries from your blog or at least, have the balls to admit that it was not your own work. Deleting your blog would be the fastest solution though. Although I did not post your blog URL, I am sure that someone would find it in 5 seconds. Haha I cannot stop my friends from launching verbal abuse at you in the comment section. And don't la copy this entry as well.

So guys, what would you do if someone stole your blog content? This is not new though. My friend Nurul Iza once terkena juga dengan seorang bitch yang phycho. Ahh aku kelaparan. Selamat malam uols.

UPDATE: The blog was deleted at 11.12pm after being raped without mercy by my friends.



66 comments:

aina hazuani said...

ah abang ijai. ignore those basterds lah. memang tak ada life pun

jana said...

what the what(hah kau)apalah orang nak berblog dia pun nak berblog tapi nak plagiat idea orang,tak pa ijai lepas ni mesti dia malu punya hasil terjahan dari ijai ini,kalau dia buat lagi kak jana adu kat Karam singh walia di rancangan aduan rakyat tu ya.Ini ingatan kepada si mat plagiat tu,Intergriti tu perlu yang kalau nak berblog pun.

Fauzi said...

mmg sungguh tak malu.

camne2 pon selamat bekerja ye besok. hehe..

Anonymous said...

Aku tak tahan dia ckp diri dia berbakat jai hahaha we've been laughing at u all this while ery al-hensem (tiru nama Faizal al-kacaki hahaha), sepandai pandai tupai melompat..

-Jamil

kenwooi said...

i dont like people who plagiarize.. but you really paid people to read your blog? o.O

enuLwanie said...

abg ijai, flag terus je blog tu.
ni dh parah klu terus copy paste entri.

Anonymous said...

what the what? sengal gile mamat ni. tak malu betul. kan dah kantoi.

-nfk-

hasanah said...

haha aku cari article tu kat the star!!argh teruknye aku ni sumenye dipengaruhi ijai.

btw, mmg sungguh memalukan ya allah malunyer org y plagiat ko ni mmg sgt memalukan diri sendiri.urgh.haha apela

Hisyam said...

gile loser mamat tu...

jai, aku rasa ko mcm soft sgt kat mamat loser tu... masuk la carut2 sket..

Anonymous said...

jai. bagitau je kitorang blog address die. spam to the max panggil die penipu. jap aku try cari blog dia skarang.

adam

Anonymous said...

Ni dia address blog mamat to. Jom kita spam dia beramai-ramai...

http://efyery84.blogspot.com/

Naim,Marsidi said...

jai, sula beramai-ramai jom jai.. aku on je.. kehkehkeh~

Adam Johari said...

aku dah jumpe blog dia jai. aku dah spam blog dia. dan aku dah spam blog orang orang yang baca blog dia. dedahkan si penipu babi ni. marah aku.

adam

Mohamad Faizal said...

aina: no-glorious basterds

kak jana: haha thanks tolong adu pasal kenapa tak boleh upgrade streamyx sekali

fauzi: keji. aku kerja dari rumah ok?

jamil: haha penat dah gelak semalam

kenwooi: exaggeration

enulwanie: tak mengapa, ramai rakan2 sudah melawat dan meliwat blog itu haa haa

nfk: yaaaa. sepandai2 tupai melompat

hasanah: haha suma benda kau terpengaruh

ise: soft ke? hee hee mungkin itu tugas korang untuk mengeji?

adam: haha thanks. wah semua kawan2 dia kau sebarkan. you're the best haha

lebai: sula secara maya

Fauzi said...

weh member da perasan ar.. die da buang shoutbox n delete comment2. haha

Mohamad Faizal said...

adam n fauzi: haha dia dah delete blog dia. nice work. good nite and thank you everyone!

Adam Johari said...
This comment has been removed by the author.
yusuf mujahidin ™ said...

oi ijai...

asal lmbt gtau gwe...aku nk bc pastu keji dia gk...hahaha

p/s

plagiat sket2 dh a kn? ngek giler....kehkeh

Adam Johari said...

another thing, ni nama penuh die muhamed efandy haery. kalau die try buat a new blog kita boleh track him down. asshole.

adam

Anonymous said...

saya minta maaf dari hujung rambut sampai hujung jari kaki.. tiada niat juz mengagumi penulisan anda.. maafkan saya.. saya dah terima pengajaran dan telah memadam blog saya.. saya tidak akan membuat blog kembali.. itu hukuman saya.. maafkan saya encik ijai.. terima kasih di atas pengajaran ini.. maafkan saya ye.. please!! :)

dari insan bersalah..
-Ery-

EyeDa said...

Awesome entry!!cool ijai cool. Maka terbukti blog lu mantap smpi ade "pengikut sejati".hehe.

Adam Johari said...

brani comment rupanya

http://www.facebook.com/efyery84

http://www.myspace.com/efyery84

that's his myspace and facebook as well. kalau die try buat lagi kite track him down sampai ke lubang cacing. ery, there are consequences for doing this kind of shit. jangan buat lagi.

adam

Anonymous said...

adam.. jgn menghukum saya sampai mcm tu.. setiap insan ada kesilapan sendiri.. saya dah mengaku dan mintak maaf.. saya rasa menyesal.. saya xakan meniru sbb saya dah tinggalkan dunia blog dah terus.. skrg juz nak tumpukan pada study je.. maaflah ye.. harap jgn menghukum saya sebegitu rupa.. saya manusia biasa.. ini janji saya.. dan saya akan kotakan..

-ery-

hestyrezyuda said...

i got this at my blog


April 2, 2010 10:31 PM
Delete
Blogger Adam Johari said...

hi if you know the owner of http://efyery84.blogspot.com/

tolong bagitau die jangan curi content blog member aku

ijaicool.blogspot.com

. 17 entry die curi. memalukan gila.

adam

April 4, 2010 7:40 AM
Delete

maaf saya tak tahu permasalahan ni.. tapi saya diberitahu sendiri oleh dia tentang kesilapan yg dia buat.. mmg kecewa... saya pun dah nasihatkan dia.. sebab kami kenal pun as blogger.. then saya tgk blog terlihat msg nih..

buat abang ijai.. keep it up... ery dah pun padam blog dia.. so ni mungkin pengajaran untuk dia,semua blogger lain, dan diri saya sendiri juga...

and to abang ijai fwens and fans.. keep it up dude...

salam.. =]

yusuf mujahidin ™ said...

to mr ery, better mintk maaf in person pd ijai...

kpd ijai..maafkn jela ek? dgn atau tnpa syarat..

smua org wt mistakes bro..

err..ok..sori menyibuk..

Anonymous said...

hahahaaaaa~ best kan kalau dah kantoi?! ahahahaha!

this is what i call entertainment la weii!!!

syabas jai sebab dapat detect mamat ni punye keje plagiat and syabas ery atas kerja paling bodoh aku penah tgk.

hahahaaaaaaa..

nasib baik kau berani mintak maaf.

-kucing hitam

hestyrezyuda said...

i got this at my blog


April 2, 2010 10:31 PM
Delete
Blogger Adam Johari said...

hi if you know the owner of http://efyery84.blogspot.com/

tolong bagitau die jangan curi content blog member aku

ijaicool.blogspot.com

. 17 entry die curi. memalukan gila.

adam

April 4, 2010 7:40 AM
Delete

maaf saya tak tahu permasalahan ni.. tapi saya diberitahu sendiri oleh dia tentang kesilapan yg dia buat.. mmg kecewa... saya pun dah nasihatkan dia.. sebab kami kenal pun as blogger.. then saya tgk blog terlihat msg nih..

buat abang ijai.. keep it up... ery dah pun padam blog dia.. so ni mungkin pengajaran untuk dia,semua blogger lain, dan diri saya sendiri juga...

and to abang ijai fwens and fans.. keep it up dude...

salam.. =]

Anonymous said...

kalau boleh minta maaf secara berdepan dah lama dah saya buat.. tp saya tak berdaya, yelah pelajarkan so kebebasan terhad.. tp saya ikhlas minta maaf.. secara jujur saya mengaku saya silap.. mr ijai, mr adam,all bangi team and all bloggers.. maafkan saya ya'.. saya telah menyalahi etika dalam menulis blog.. saya mengaku secara telus dan jujur meminta maaf.. saya menerima pengajaran ini dan hukuman ini.. saya ambil sebagai pengajaran bagi diri saya untuk lebih positif.. (^^) my mistake dan saya berani mengaku serta memohon maaf.

-ery-

Muaz said...

Ahh, finally revealed.

And there goes the 'drama'..

And he got the balls to come here and admit his own mistakes..

But still...

p/s: ijai, kalau piah zadora ada lagi, mesti dah kena kutuk kaw2 giler punya la.. hahaha

Anonymous said...

Senang aje ko mintak maaf...klu org xjumpe sampai kiamat ko buat keje ni agaknye...pelajar xde mase? Copy paste ade plk dlm timetable ko...ko ade peluang nk insaf bile org da start puji 'KARYA' ko. Ape ko buat time tu? kesilapan ko ni mmg memalukan bangsa terutamanya golongan pelajar IT la

~AkuApai

z a t i said...

mana dia dpt layout butang2 semua tu.

Anonymous said...

dah la ade orang plagiarize blog kau jai. pastu liverpool seri ngan birm lagi. haha.

adam

Anonymous said...

takziah faizal..Europa League je la thn dpn jai. ade live kat tv x? oh aku dh cantas kau dlm fantasy football haha

adam: kau kate dh takut2kan org broadband suruh pasang dlm seminggu ape sudah jadi? mari bertarung fifa10

-dazrul-

astute said...

dahsyat tahap dewa! tak sangka eh.. but anyhow, lets bygones be it. hope he learnt a lesson from his own mistakes.

tapi org yg selalu buat cmni selalunye mmg dah biase buat. mcm budak2 aku. bile aku suruh buat essay, sume pun lebih kurang je. tak de inisiatif nak buat sendiri! sb tu pd aku, sesetengah budak yg dpt straight As ni tak berkualiti sebnrnya. ms kat sekolah, sume cikgu suap, bile dah abes sekolah, suh buat sendiri, mula tercungap-cungap!

p/s aku ngajar kat SBP Integrasi Kubang Pasu

Mohamad Faizal said...

yusuf: haha kau terlewat ah takpe kita cuba cari lagi mana tahu ada orang lain plagiat jugak

eyeda: yesssss mantap!! haha

hestyrezyuda: kool. terima kasih

kucing hitam: entertainment kalah E! News

muaz: tah tah piah zadora tu aku. hee hee

apai: high 5. kau mesti tak tidur lagi jaga anak kan

zati: cantik kan? aku pun nak plagiat template dia lah

adam: haha barbie kecewa dowh main europa league

dazu: haha dazu aku tak risau dengan kau. aku cuak anas yang kini semakin hampir

astute: haha kau guru yang garang

Shima Ibrahim said...

what the what?? gile saiko mamat ni plagiat blog entry ko ijai!! tp ini menunjukkan betapa hebatnye penulisan ko smpai org ciplak sebijik2. siap x letak credit, ngaku sendiri yg tulis plak tu. yg followers die pon iklas la igt die yg tulih. demit! seb baik die dh shut down blog die tu. tp btol ijai, x smpai 5 menet aku dh jmpe blog address die. haha sian..

nana said...

hebat la ijai, sampai ada org nak plagiat!

Anonymous said...

ijai blog ko mmg best..sbb tu kot dia teruja lalu mempalagiat dgn giatnye..hahah kebangangan terserlah ayu..hahhaha
adui blog aku dulu pun ada gak minah stalker curi2..padahal blog aku bukan nye best pun..hahhaha buduh btoi org2 cenggini..

-wanita biasa..hik hik

Rahim Hashim said...

aku sendiri pun rase malu bagi pihak die..tak sangka..

pagi2 kt ofis dh dpt cerita panas.

Noraishikin Mohd Salleh said...

kau mmg cool wahai en ijai cool.thats explain how mantap your writes. keep it up!

Anonymous said...

adakah kerana ini aku tak dapat membuka blog ijaicool hr tu?
tapi aku tetap nk bagi sokongan moral kat sini..
jangan pedulikan manusia begitu..
thank you for cheering up my days..

-OJJ-

h a n i a n m u r i h a n said...

salam ijai..
Pandai la ko cari content utk update blog..hehehe..
Ntah-ntah ni propaganda ijai kot..nnt sume org kena april fool lak pasni..

Hehehe..bape gantirugi nk tuntut ni..

Ni betul ke ni?

-hani- (antara percaya dan tidak)

Anonymous said...

sbb saya nih stalker tegar encik faizal saya kagum komen utk post nih ade 40.what the what...femes betul encik faizal...jgn risau saya perempuan and ade nilai murni so saya tak curi content encik faizal..saya baca gelak2 guling2 pastuh makan belajar tidow..hbs cerita.haha..
and2 setiap org ade kesilapan so just know that,and it's awesome that this person sedar his mistakes and minta maaf.bagus2!

encik faizal tak marah kan saya plagiat what the what punya term?haha

anon

nana said...

what the what, bukan plagiat. itu ikutan masa kini..

eh, mengapa aku pula jadi tukang jawab?

Cik Faridah Huda said...

at least manusia yg plagiat belog HANIS ZALIKHA hanyalah 1 N3....tp blog ko ijai...TUJUH BELAS...TUJUH BELASssssssssss..woohhhooo...ini bermakna mmg ijaicool lagi pamos dari inibelogsaya.blogspot...

dia masih budak ijai...kurang idea gamaknya...tu tpaksa ambik content org...tp jgn la sampai TUJUH BELASSSS n3...adoi..kiter pulak yg x puas hati...

hestyrezyuda said...

cool too dude..

i know mmg susah nak terima keadaan nih.. but i think.. kita sama2 ley maafkan dia kot...

i have no idea about this actually.. sebab masih tergamam...

ada 1 perasaan berat dalam hati yg susah nak unkapkan

draganas said...

Haha, lawak super.. tak penah2 aku comment.. tp, sgtlah lawak.. ini hijacker ni.. mcm kau selalu kene dlm mw2.. haha

enuLwanie said...

cmne nak detect org tiru content blog kita ek?

owh, memalukan betul saya ni sbb xtau.
sila tunjuk ajar.

Anonymous said...

aduyai...
agak lambat memberikan comment akibat bercuti di sabah..tapi aku tak kire..nak komen jugak..susah2 aku mencari akses internet...haha...

kepada si budak bernama ery,perbuatan menciplak idea org pastu claim hasil nukilan diri sendiri sgtlah keji..ape la bodoh sgt kau ni??kot ye pun delete la nama nadia suhaida,mizah dan geng kelas arab..haha..sgt tak berskill dlm mencuri karya org..ni pegi copy and paste pastu cakap:aku sengaja keluarkan entri april fool ni lambat sehari...
memangla..sebab nak tunggu ijai buat dulu entri april fool pastu nak sedut habis2 content die..huhu..sile ambil kelas tuisyen bahasa melayu dgn cikgu maudziah utk mencapai tahap gaya bahasa seperti kami..

nasib baik kau dah delete blog kau..kalau tak nak aje aku buat group 'kami benci blog eryefy84' kat fesbuk...haha..agak2 brape ramai la fan group ni ek??


sile berhati2..our eyes will always stalk you...you will never walk alone(haha aku pinjam tagline liverpool)..



-shuhud-

Mohamad Faizal said...

shima: haha thanks. bagaimana percutian di tioman? berparti liar tak?

nana: tah tah aku pun plagiat entri orang jugak hee hee

wanita biasa: terima kasih hik hik

rahim: apa cerita panas lain kat ofis kau dedahkanla aku suka office gossips

cikinto: haha thanks. bagaimana percutian di tioman? berparti liar tak? (plagiat komen shima)

ojj: tak aritu tak dapat bukak sebab april fool haa haa. neway apa maksud ojj osman johnny jonathan ke

hani: april fool sambut sebulan mungkin benar ini sekadar propa.....jeng jeng jeng

anon: haha saya tahu anda stalker tegar, perempuan, selalu komen menggunakan anon/siti dan belajar di US. tapi saya tidak tahu nama sebenar anda. kamonnnn

nana: thanks la sebab jawabkan. guna sahaja sehingga boring

cik faridah: hee hee jgnla bandingkan saya dengan hanis zalikha muka dia tiada jerawat ataupun misai nipis macam saya

hesty: hee hee ayat terakhir macam lirik lagu kru

anas: barbie anas kau pula selalu kena 'one shot kill' dekat stage rumput

enulwanie: google sahaja content blog anda mana tahu keluaq result di blog orang lain. tak pun guna copyscape (www.copyscape.com)

shuhud: aku nampak ada group 'Kami Benci Dr Shuhud sebab kedekut markah' di Fesbuk. Betul ke ni abe

hestyrezyuda said...

hahahha... =D faizal orang siyes la... ada lak lirik lagu... sabar jer la dia nih :))

Idlan said...

Jai, one positive out of this - imitation is flattery. Otherwise... kecewa aku tengok orang camni.Tapi tahniah team Bangi kerana bertindak pantas (terutama Adam). HO!

Ery ni dahlah student, tolong la jangan plagiat macam ni jugak dalam essay atau assignment. Kalau student aku dia plagiarise essay aku panggang buat BBQ kat tepi lake ajer.

Simon Campos (Kunal) said...

Haha you must be quite flattered.

p.s: April 29th is coming!

Anonymous said...

faizal ko telah menghamapakan ak..begini ringkas sahaja entry ko pasal ery ni??sekadar entry pemberitahuan mcm tiada ekspresi marah..sbb ramai yg da marah ak nak marah gak ni..

weih ery ko apesal haa??otak ko ade ulat sampah ke??ciplak2 idea org igt baek punya cilok ke??stakat mintak maaf kt cni ape barang..ko kene dtg bangi mintak maaf dpn ijai..dgn disaksikan rakan2 bangi ijai..berani buat kena berani dtgla..sila jwb nk dtg ke x?? (raut muka tanpa belas kasihan)

p/s: jai ade pic ery??kat Medan ni ade penghantar 'jarum'..ak sampai2 je cni pagi td trs ak tnya agen ak..dr dlm flight lg tpikir2 tau..die ckp pki pic je pon leh sampai..

-fandi-

Anonymous said...

saya sudah meluahkan rasa kesal saya kepada encik ijai. keadaan membataskan untuk bertemu dengan beliau (kalau boleh nak sangat sebab saya sudah meletakkan dia sebagai mentor saya dalam bidang penulisan sebelum ini). saya hanya mampu meminta maaf di sini sahaja. terpulang kepada anda semua menilai bagaimana.

kepada encik ijai, saya berterima kasih sangat-sangat kerana memberi pengajaran yang amat berguna buat saya. kalau tidak pasti saya alpa dengan tindakan saya. semoga Allah s.w.t membalas budi baik anda. lagi pun saya sebelum ini tidak pernah mengetahui perkara ini salah sampai ada akta kesalahan sebegitu. terima kasih ya'. (^^)

saya sudah menerima hukuman setimpal dari encik ijai. saya menerima seadaanya. bukan sekadar 17 entri sahaja yang di padam mengikut apa yang di kehendaki oleh encik ijai tapi keseluruhan blog saya. saya tinggalkan dunia blogger selamanya.

ini pesanan terakhir kemaafan dari saya. semoga encik ijai dapat menerima seikhlas hati. semoga perkara seserius sebegini boleh menjadi pengajaran buat orang lain juga.

-ery-

Farhana said...

Assalamualaikum

KORANG..

Aku taktahu la. Aku just nk bagi opinion aku je.

Si budak ery tu kan dah mintak maaf. BANYAK KALI DIA MINTAK MAAF. Aku tengok jgk komen yg die reply kt sini.

Dah2 la tu, semua org ada buat silap, tp bukan semua nak berhadapan & mengaku kesilapan diaorg tu semua mcmmana budak ni buat. Aku tahu, dia salah sbb plagiat entry ijai. Tp guys, at least dia berani bersuara n mintak maaf secara terbuka kat sini. Selalunye semua akan tutup blog diaorang mcm tu je n diam lari senyap.

Aku bukan nye kawan kepada ery or ijai, aku just silent reader blog ni je.

Sudahlah tu, yg penting dia mintak maaf dan mengaku tknak buat dah. Thats it. Itu yg paling penting, org mengaku buat silap & mintak maaf.

And ery, anggap ni sebagai pengajaran ko & org lain jgk. Lain kali fikir panjang sebelum bertindak.

Maaf jgk kalau komen aku ni buat korang kurang senang.

Yang baik itu dari Allahswt dan yg buruk itu dari diri aku sendiri.

Salam ukhuwah.

hestyrezyuda said...

farhana jujur aku setuju dgn apa ko kata.. sebenarnya susah untuk tampil kat medan perang tempat musuh untuk serah diri sebab sah2 kena tembak mati.. but he did.. aku tak rasa dia besar kepala.. but dia jujur minta maaf.. patut dia takut nak wat macam tu sebab korang dah tahu fb dgn ms dia..

mmg aku paham susah nak terima entri di ambil orang.. menda nih dah panjang berjela.. macam bagi aku sayup nak nampak kesudahan..

ijai.. kalau ijai rasa perlu untuk ary bertentang 4 mata dengan ijai..mungkin ijai perlu katakan. mungkin korang perlu slowtalk atau pape yg perlu.. kalau berterusan macam nih.. hurm...

masing2 dah dewasa.. pikir lah mana baik mana buruk.. kita sama2 melayu..

maaf kalau apa aku taip ni ada yg terasa atau meluat.. tapi ni jujur dari hati aku..selebihnya terserah anda..

♥♥♥ hestyrezyuda ♥♥♥

QilahLala said...

terlebih sudah!! hehe

Rahim Hashim said...

nasib baik aku plagiat dulu ijai tk perasan..hehe (just kidding)

Anonymous said...

saya mmg emo rasa nak tampar je yg plagiarize nih tp dia mengaku salah bnyk kali and really nak start hidup baru free frm plagiarism.he looked like he dah learn his mistakes(which is sgt bodoh plagiarize tp tak change the names..ape daa) and wont ever do it again.saya sokong kawan2 encik faizal yg marvelous spam and marah2 dia.mmg patut kena pon but since dia dah apologize i guess people should give him a chance no?nah only my two cents(tp 2 cents pjg gila.hoho;p)

but truth be told kalau saya di tpt encik faizal saya mmg emo gila nak mati lah.plagiarize tp tak tukar nama kwn2 encik faizal and content plak sebijik sgt..mcm copy paste..haha..kelakar2.

anon.

Anonymous said...

EPIC WIN!!
ape2hal tahniah ijai coz ade gak insan yg sudi plagiat entri2 ko.. ini bmaksud ko mmg vogue de vasss gituu..awww~ kelasss uols..

mcm blog aku ni.. xde org nk plagiat pon.. readers pon tadak kkekeke..

p/s: 60+ comments? adakah tmasuk dlm Ijai's Guiness Book of Records?



-megan musang

Lebai said...

Giler ah jai. Komen paling banyak dalam sejarah entri ko yg aku baca. kehkehkeh.

Ha, Ery, tu lah ko, meniru lagi dalam peperiksaan, kan dah kena sekali. Kihkihkih.

Eh chopp! dah selesai ke kes ni jai?

Anonymous said...

fuckingshit cb nk mmpos btolla mamat 2..klau aku la cnfrm g cri smpai dpt mamat 2..

Anonymous said...

ak berasa sgt marah ngan barbie d0ll yg curi idea ko...
ak stalker sejati ko sgt2 pissed off,bc0z dat plagiater...
mrh nye ak(smbil memaki hamun dlm ati,tkt mak ak kat sebelah dgr kalo ckp kuat2)

tp skarg ati ak dh tenang,sbb bl0g tu dh diminished..bgs2.

-yang penting wang-

O Ena O said...

alamakkk!!!! aku terlambattt beenoooooo nk komen tentang entri nieh..adoiii...aku x praasan yg entri ni rupenyeee sgt bes! xpe la..aku pon ade komen sendiri ttg hal ni..bg aku..si faizal rosly ni pnyer blog nie punyer identiti sendiri...aku ucapkann tahniah pd ko jai sbb blog ko mmg tersendiri..tidak plagiat..tidak fake..malah ko ikhlas dlm dunie blog nie...x mcm stgh blogger yg aku prasan...entri2 deme mcm ala2 nnk tiru tp x tiru blog org lain tp ala3 dan ciri2 tu dh ade...dan aku rs kdg2 entri blogger tu sgt fake!..yg penting dlm dunie blog...ko post je entri ape yg ko rs nk post..asalkan ko ikhlas..x yah pkir samada ade ke x org bace entri ko (merujuk pd blog aku yg adooo sendu je tu sbnrnye)..bg aku..ko x perlu buat entri ikut kehendak khalayak maya dan blog reader kalo entri ko mmg bagus!tersendiri! dan ade integriti..aku komen ni pon utk diri aku sendiri gak spy aku x post entri mengikut kehendak alam maya dan lebih teruk lg spy aku x amal kan plagiat dlm blog aku...aku post entri ikut aaku rs jer..

sekian terima kasih..

lizamohamed said...

hahahahhahahaha... nice! Serve the s@cker rite.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...