Saturday, June 5, 2010

Mengapa Lelaki Tidak Boleh Memasak

Memasak bukanlah fitrah kaum lelaki. Secara semulajadi, kaum lelaki hanya tahu bercakap kotor, lepak di maplay ataupun bermain permainan video. Benar, ada lelaki yang skill masakannya jauh lebih hebat daripada wanita seperti seperti Chef Wan, Iron Chef dan Kusha. Namun begitu, bilangan mereka sedikit sahaja. Rata-rata orang lelaki yang tipikal memang jahil memasak kerana tiada masa, tiada minat dan tiada hormon estrogen yang berlebihan. Aku pun sama juga. Akan tetapi, oleh kerana aku ini pemalas tahap orang kafir Quraisy, aku lebih rela memasak daripada keluar rumah membeli makanan seorang diri. Mama aku pergi Kuantan, so aku tinggal berseorangan di rumah dan terpaksa hidup berdikari.

Buka peti ais, ahaa ada chicken ham. Ada salad, ada Thousand Island, dan juga testis ayam. No, telur ayam lebih tepat. So aku bercadang hendak membuat sandwich yang sihat dengan kadar kolestrol yang minimum. Dengan penuh semangat aku bukak boxer, dan pakai apron demi memberi penghormatan dalam dunia masakan. Aku Google sebentar apa resepi mencabar yang boleh aku buat, so aku decide untuk membuat resepi telur mata kerbau. Orang Jawa panggil 'ceplok telur'. Ceplok is used as a verb. What the what is ceplok macam ceploit-ceploit je. Anyway seperti mana yang anda lihat di tajuk entri ini, inilah sebabnya mengapa lelaki tidak boleh memasak:


1) Kuning telur tak center.

2) Skrotum telur pun masuk sekali akibat teknik pemecahan yang lemah

3) Yang ini aku tak tahu apa benda.

Adakah telur mata kerbau aku akan berjaya?

Failed miserably.


Telur mata kerbau jadi telur separa dadar. Di manakah silap aku? Salah kuali kah? Api tak cukup panas kah? Teknik pemecahan yang tidak sekata kah?

Aku terus naik atas, pakai baju Melayu dan lengkap bersampin, pergi makan tengahari di kenduri kahwin kawan aku.



21 comments:

cracked bunny said...

lelaki kt sini pndai masak ohhhh.naqqib tu paling hebat buat mee bandung and nasi goreng pataya.

kalo nanti mama pegi kuantan lagi.boleh pg serbu umah dia time lunch

Anonymous said...

Tak mengapa faizal tak tahu memasak sekalipun hidup mesti diteruskan

coolness

sI tEDI said...

kat atas tu dah cantik wwalau tak stabil. tapi kenapa kau terbalikkan di ajadi macam tu.

kau terbalikkan telur tu mcm ko main ping pong ke?

ha ha ha ha
good try ijai. jgn putus asa. telur bukan sebiji.
ayam bukan seekor.

otak ketat said...

aku mcm dpt rasa perasaan telur tu diperlakukan sebegitu rupa. mesti dia rasa terhina. haha.

Mimie.Candy Cane said...

aku rasa kalo ko berboxer masa goreng telur tu,mungkin keadaan telur ko lebih baik..

maksud aku telur yang ko goreng tu..

Anonymous said...

takde bakat langsung! bahahahahako tak basuh dulu ke kuali tu ijai?

jana said...

Ijai,
Kalau mengoreng telur boleh jadi macam ni,agak-agaknya kalau merebus telur bagaimanakah pula ye,you story kak jana sikit ijai.

khairul_bariyyah said...

2 la ijai.. samakan lagi ceplok dgn ceploit2.. telur 2 dah merajuk.. telur juga mempunyai perasaan~~

Mohamad Faizal said...

sha: naqqib pandai masak?? ataupun dia sudah beli di kedai lepas tu panaskan n pura2 masak untuk impress korang?

coolness: ya still sedap telur aku walaupun rupanya begitu. eh

tedi: takpe nanti aku belajar dengan mamak dekat rumah aku

otak ketat: tidak, dia bangga kerana aku tidak berputus asa

mimie: telur aku memang sihat dan bujur ok (maksud aku telur yang digoreng juga)

anon: kena basuh ke nanti basahla

kak jana: mudah, telur rebus kita boleh dapat kat kenduri kahwin

khairul: ceploit2 tu apa?

Anonymous said...

jai kau tak letak minyak ke? nampak cam telur tu hangus kat kuali.

adam dan shikin

QilahLala said...

ijai, minyak u letak skit sgt kot.. tu yg melekat kat kuali tu.. hehe nak kurang kolestrol pun, jgn smpai minyak skit sgt hehe

Mohamad Faizal said...

adam shikin lala: mungkin itulah kesilapanku, tak letak minyak langsung. tapi pakai pan kena letak minyak ke??

Anonymous said...

gagal (nada kecewa)

of course la kene letak minyak jai. T_T

adam dan shikin

Anonymous said...

jai, btw, kalau kau nak goreng telur lepas ni minyak letak sikit je. pastu kene tunggu minyak tu panas dulu (jangan panas sangat nanti meletup), baru letak telur.

adam

Mohamad Faizal said...

yaa...aku akur....

O Ena O said...

kesian aku nengok telur mate kerbo ko..sob..

Anonymous said...

ijai, blog aku dah tak lama tak update dah...tak tau la apa nak jadi


-wake me for meals-

matt said...

Minyak tu kasi panas dulu. Jangan minyak tak pecah lagi ko dah letak telur..nanti putih telur jadi plastik....Ko kena bagi minyak tu panas(minyak pecah)...macam orang tumis lah..tunggu minyak pecah baru masuk kan ramuan nasi goreng etc.

Kalau kuali dah betul2 panas..baru lah telur goreng ada umpppppp....putih telur jadi rangupp babe waaa cerita sama luuuuu!!!

matt said...

By the way, tubuh badan tak penting ko kata, yg penting rupa? Takpelah you are entitled to your own opinion.

Bagi aku biarlah pmpuan tu always in-shape not out of shape. Gi lah gym ke jogging ke or running on threadmill ke, or gi join kelas2 gym yg byk kat klang valley tu mcm body pump, spin, body steps....Nak tahu apa ke benda semua tu..gilah browse video kat you tube.

Perempuan kalau in shape, toned and curvaceous baru best babe!!....Sedap mata memandang, sedap lagi bila bersama...ahaksss.

Boroi tak best lah!
Gurau je, Sorry.

Mohamad Faizal said...

'yang penting rupa' tiada kaitan dengan gadis2 sebenarnya. itu merupakan ungkapan yang aku cakap kepada rakan2 yang menuduh aku boroi tapi aku tak endahkan kerana aku tahu paras rupa aku melebihi mereka

matt said...

Hahaha..OK...Wa caya sama lu.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...