Wednesday, December 22, 2010

Ahhh...Saba Bang, Saba!

Jika anda mengklik tajuk di atas mengharapkan anda dapat membaca cerita realiti tidak senonoh seperti yang kerapkali dipaparkan di muka hadapan akhbar Kosmo, maka anda pasti akan hampa. Dalam entri Tempat Makan Menarik di Cyberjaya tempohari, kita telah membincangkan tentang lokasi restoran mahupun tempat makan yang popular di Cyberjaya. Lepas tu semua orang dok habaq yang Restoran Saba yang menghidangkan makanan Arab itu best. Aku sebagai newbie di Cyber ni memang tak tahu tentang kewujudan Saba ini, so apabila rakan aku Hanis Zalikha versi lelaki mengajak aku untuk makan malam di Saba, aku pun melonjak kegembiraan kerana aku nak jugak tahu apa best sangat ke tempat ni macam yang korang gembar-gemburkan. Ayuh teruskan membaca jika anda sudah tidak sabar untuk berSaba. Ok lame.

Restoran Saba terletak di 4800 Suite, 0-2 Ground Floor Block A1, Jalan Perdana CDB Perdana. Nak tunjuk handal lah letak alamat padahal baru lepas Bing. Kalau naik kereta 5 minit boleh sampai dari ofis aku tapi kalau naik skate board lama sikitlah. Aku datang dalam pukul 8 malam dengan Hanis Zalikha. Nama Hanis dalam handphone aku adalah Hanis Penis, saja je nak beritahu. In fact nama semua orang aku akan tukar untuk menampakkan yang mereka ni gay, lesbian ataupun tentang peristiwa-peristiwa yang mengaibkan mereka. Contohnya nama Shuhud (Abe) dalam hp aku adalah Abe Jenap. Abe tu nama panggilan dia, Jenap tu nama guru besar sekolah menengah aku yang Abe ada skandal satu hala dengannya.

Eh ni nak cerita pasal Saba ke pasal nama dalam telefon bimbit? Berbalik kepada tajuk asal, aku lihat kawasan itu memang kawasan Timur Tengah. Restoran di sekeliling pun bertemakan restoran Arab, muka waiter pun macam orang Arab siap letak bonggol unta lagi di belakang nak bagi relevan. Sampai aku pun terus tercakap Arab Wahidun Isnani Salasatun Arbaatun Homsatun sampai Asyaratun. Oleh sebab aku ni newbie, aku suruh Hanis je yang memesan untuk aku. Sebagai pembuka selera, kami memesan Hummus sebab terpengaruh dengan cerita Zohan. Hummus ini adalah kacang botak (tipu) yang diblender dengan bawang putih, tahini dan jus lemon. Harga dia RM6 kot berserta dengan beberapa keping roti pita. Tapi dasar nafsu Iblyss kami pergi pesan roti Arab sekali takut tak cukup. Memang lazat hummus ni lebih sihat dan boleh digunakan sebagai alat bantuan seksual menggantikan madu dan coklat.


Orang kata yang best kat Saba ni adalah nasi Arab dan kebab dia. Aku memesan Hanith Chicken (quarter) sebab nama dia hampir sama dengan Hanis. Hanis pula pilih Hanith Lamb (half) sebab perut dia banyak belaan boleh habis semua. Maaflah tak letak gambar nasi kerana gambar tidak clear ambil pakai Nokia 3310 sahaja. So aku akan describe, korang gunakan imajinasi masing-masing ok? Nasi dia terdiri daripada nasi yang panjang tu, tapi bukan briyani. Rasa seperti ada mentega, disertakan dengan cili blender dengan rempah rahsia, dan ayamnya yang lembut diselaputi oleh gravy yang diimport khas daripada Dubai. Pandai-pandai je aku kan.


Tidak lengkap rasanya jika anda pergi ke Saba tanpa memesan minuman mencurigakan yang halal Barbican. Nak kata rasa macam arak sebenar tak pasti juga sebab aku memang tak pernah meneguk minuman keras. Rasa dia macam sparkling juice tu tapi takdelah manis sangat. Ada pelbagai perisa seperti Raspberry, Epal, Lemon dan Nangka. Harga dia RM4.


Kesimpulannya, jika anda pergi ke Saba, pastikan perut anda kosong kerana portion dia banyak nak arwah. Struggle gila aku mahu habiskan nasi aku walaupun aku order quarter. Buat para pembaca yang merupakan pengunjung veteran Saba, ada menu lain yang menarik tak kat sini? Mungkin next time aku akan cuba kebab dia. Orang kata servis dia lambat, tapi semalam ok je mungkin sebab bukan waktu kemuncak. Lagi satu, makan di Saba memang best kerana dapat mencuci mata dengan makwe-makwe foreigner dari Timur Tengah yang sengaja mendedahkan aurat berat mereka. Kita akhiri entri ini dengan gambar buat-buat mabuk Hanis Penis dan Paan Kuih Tart. Hanis (kiri) single, jika ada gadis-gadis ataupun arbok yang interested.





20 comments:

noulha said...

wuishh sedapnye..

Anonymous said...

memang terbaek dr ladang saba restaurant nih..sedap giler..keenakan nasik arab yg mengaksyikkan tp korg jgn datang ari jumaat..mmg tutup..aku pnah dtg ari jumaat..frust giler~!

-wana cantek-

Clarky Afif said...

wah siap minum beer halal.
cheers!

The Sharkox said...

BING+IE9 beta=Microsoft

ko masih rindukan Microsoft kan?hehe

ainakhani said...

sedap sangat ke wei ?

Mohamad Faizal said...

noulha: agak sedap

wana: semayang jumaat kot

clarky: cheers mate! *hic *hic

sharkox: haha sekarang ni pun aku tengah pakai tshirt windows 7 nak buat macamana

aina: boleh tahanla. portion banyak

finaz said...

kirim salam kat hanis !! saya suka lelaki bermata sepet... heheheh

alamak jauhnyaaa sampai nak gi cyber nak makan makanan arab.. kat jalan ampang ada satu restoran gak jual arab food.. my colleagues suka makan mandy/mandee/mandi (tahlah tak sure spelling yg betul) chicken dia..

Catherine- said...

i tertarik dgn menu MANDI LAMB dan MANDI CHICHEN itu!!!

i x pernah makan kambing atau ayam yang mandi..seyess....i nak gak rs...sedap ke x...uuUuuu......ade bau sabun kott...wangggiiiiiii~

The Sharkox said...

Lepas ni boleh kot buat enri kenapa harus menggunakan BING dan IE9 berbanding Google dan Chrome..haha

makanbola said...

ada x menu mandi junub kat situ??

h.u.m.a.n - e.n.g.i.n.e.e.r said...

hadramawt kat jalan bukit bintang makanannya laziz jiddan!

*kuku patah said...

hokaloh!.. kitorang baru jek mkn tadi. asal ang xhabaq nk p saba' .

Mimie.Candy Cane said...

rasanya jalan2 cari makan ade tunjuk restoran ni..penat telan air liur time tengok tu..

z a t i said...

cis guna tektik keji kepopularan hanis zalika dengan letak nama dia dan google kasi cadangan blog kau.hehehe.ok tuduhan berasas :p .

kirim salam kat hanis !! saya suka lelaki bermata sepet... heheheh (tiru komen org lain)

Mohamad Faizal said...

finaz: salam nguratan anda akan disampaikan kelak. macam pernah pergi je kat jalan ampang tu...eh ke kat jalan tun razak yang dekat US embassy tuh

catherine: itulah sebabnya mereka memenangi anugerah premis terbersih untuk 3 tahun berturut-turut

sharkox: haha sukar tu hendak membuat perbandingan Bing dengan Google (jujur)

makanbola: ada, jika berlaku perkara2 yang mewajibkan mandi dengan pelayan

human: la la. wal hadramawt fil laziz jaijidan (cakap arab). tapi malam2 banyak arbok kat sana

kuku: malam ni makan kat arena

mimie: tak nampak pun plak jalan2 cari makan dia di sana

zati: manaa aku baru google page 178 baru jumpa blog ni

*kuku patah said...

oh ye ke..baru balik mn kat d' arif.. ang keje mlm ek jai?

Anonymous said...

fariz maju jugk terbaek



santiago

Anonymous said...

LOL..ramainye org kirim salam (lebih dari 1 kan, so plural), anyway, w'salam *sambil tsenyum sipu2 malu*

kt area jalan ampang tu pun ok gak ijai..penah gi skali dua..lg best cuci mata sambil ber-hookah..hahahahahaaha

-Hanis-

Anonymous said...

ape2 pn ko jgn la mencuba chicken chop di situ..klu ko cuba jgk ko akan makan sambil menangis smbil rindukan maggi yg ko makan masa blajar dlu sbb chicken chop dye masin nak pitam~~



-casablancas-

Mohamad Faizal said...

kuku: tukar tukar

santiago: fariz maju bangikah?

hanis: hahah tinggalkan no fon skali hanis

casablancas: ada ciken cop kah? tak perasan pula tempoh hari. terima kasih

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...