Tuesday, January 3, 2012

Sejarah Yang Penting Rupa

Hai apa khabar pembaca? Sempena tahun baru ini, ada baiknya kita membuat entri imbas kembali tentang sejarah Yang Penting Rupa. Jika anda pembaca veteran anda mungkin sudah tahu. Dari mana datangnya frasa Yang Penting Rupa? Mengapa blog aku ini dinamakan Yang Penting Rupa? Soalan-soalan ini sering ditanyakan oleh ratusan peminat fanatik imaginasi aku. Yang Penting Rupa ataupun abbreviasinya Y.P.R, mula digunakan aku secara meluas bermula dari zaman sekolah menengah. Semasa di sekolah menengah, badan aku memang super kerempeng seperti lempeng. Dulu-dulu aku siap makan Appeton Weight Gain mentah-mentah untuk menaikkan berat badan namun gagal (sekarang pulak dia nak berkesan). Situasi itu berlarutan sehingga ke matrikulasi dan universiti. Berat badan aku sering diperlekehkan oleh rakan sebaya. Mereka panggil aku Pelawak Tulang. Aku berasa murung dan suicidal. Namun satu hari ketika aku memandang cermin, aku tiba-tiba terperasan, Tuhan itu maha adil. Walaupun aku kurang di tubuh, namun Tuhan memberi aku kelebihan di wajah. Sejak hari itu, sesiapa yang memperlekehkan berat badan aku terus aku balas, "Hoi, tubuh badan tak penting, yang penting rupa"

Y.P.R merupakan suatu entiti yang signifiken dalam hidup aku. Ayuh teruskan membaca bagi melihat pengaruh Y.P.R dalam menempuh kehidupan di alam fana ini.

Yang Penting Rupa: Explorehunt

Kolej IT Uniten mengadakan pertandingan ala-ala The Amazing Race. Aku yang sememangnya meminati siri Amazing Race membentuk sebuah pasukan yang tabah dan gagah yang terdiri daripada aku, Tamir, Asiah (Asiah cirit birit so Jaja ganti), dan Aqilah Hasan. Menamakan pasukan kami sebagai Y.P.R, kami bermula garang dengan menyelesaikan masalah Sudoku setelah merasuah pensyarah kami T.J Iskandar untuk memberi jawapan. Namun begitu, semangat kerjasama kami tercabar apabila kami termiss satu clue akibat kelalaian Tamir menyebabkan kami gagal menghabiskan perlumbaan dengan sempurna. Masih ada harapan ketika itu untuk at least memenangi anugerah 'Kostum Berkumpulan Terbaik' namun kami tumpas dengan rival terdekat pimpinan Epul, The Hunters. Lame gila nama, The Hunters. Cis. Cis.


Dari kiri: Jaja, Lala, aku, Tamir. Lihatlah labuci Y.P.R yang dijahit khas oleh Tamir. Cantik bukan? Boleh pulak kami kalah dengan kumpulan The Hunters yang tahpape tu.


The Hunters yang belah kanan tu. Tengokla kostum mereka macam uniform al-Arqam je. Yang team kuning pun aku nak kutuk jugak korang ni nak pergi main bola baling ke haa haa lucunya aku.

Yang Penting Rupa: The Band

Uniten mengadakan pertandingan kugiran setiap tahun. Aku yang gilakan kepopularitian menghantar borang penyertaan tanpa berfikir panjang dan meletakkan Y.P.R sebagai nama band. Aku melantik diri sebagai vokalis disebabkan aku memiliki pakej lengkap wajah dan suara. Pada sesi ujibakat yang pertama, kami membawakan lagu Candy, Akan Ku Tunggu. Namun begitu berlaku sedikit salah faham di mana kaset miming aku tidak berfungsi menyebabkan kami gagal untuk ke pusingan akhir. Namun kami tidak berputus asa. Kami mencuba lagi pada tahun berikutnya setelah gigih berlatih. Hasilnya, lihatlah video klip ujibakat sinaran pasport kegemilangan kami ini membawa lagu Love Me Butch, Hollywood Holiday. Too bad ah kalau ofis korang block Youtube.



Terus bergelora nafsu para hakim ketika itu kekaguman. Akhirnya kami berjaya ke final dan kami membawa lagu Permysuri dendangan OAG dan Churaleya nyanyian The Pilgrims. Memang histeria gadis-gadis dan arbok-arbok ketika itu.

Masalah komitmen untuk bergraduasi awal dan tidak boleh keluar malam untuk berlatih serta masalah penyalahgunaan alkohol menyebabkan Y.P.R dibubarkan. Y.P.R masih ada dan akan meriliskan albumnya nanti. Tapi album gambar perkahwinan lah (jenaka sambilan).

Yang Penting Rupa: Skuad 'Terkam' Multimedia

Aku mengambil jurusan Grafik dan Multimedia, maka semasa kelas Multimedia System Design (M.S.D), kami disuruh membentuk sebuah kumpulan (tekalah apa nama kumpulan itu) dan kami ditugaskan untuk membuat sebuah produk multimedia. Y.P.R ketika itu terdiri daripada aku, Fandy, Azrel, Huda dan Ezu (pic below).


Kami mengerah otak untuk menghasilkan sebuah mockumentary tentang kehidupan kotaraya yang durjana. Hasilnya, terciptalah video bapuk yang diiktiraf boleh Persatuan Arbok Semalaysia (PAS). Tiada kaitan dengan parti politik itu.

Selain bapuk, kami juga turut mengadakan sketsa tentang Penjualan VCD haram, Mencuri Wang Ibu untuk Membeli Dadah, serta Perlumbaan Haram. Mungkin aku akan upload satu hari nanti korang dapat melihat lakonan kaku Azrel dan Fandy, improvisation spontan daripada Ezu serta Huda. Memang seronok dapat bekerja dengan korang. Terima kasih.

Yang Penting Rupa: The blog

You are reading it right now. Saya sedar kebelakangan ini kadar kekerapan memuat naik entri baru sudah semakin menurun. Oh percayalah saya ingin sentiasa mengemaskini blog ini kerana saya suka menulis (menaip), tetapi kadang-kadang idea yang muncul itu umpama cikai mak lampir. Kualiti lebih baik daripada kuantiti bukan? Alasan. Tak apa, azam tahun baru saya adalah untuk kembali aktif menulis sekerap yang boleh. Anyway, thank you for stalking me. I lap uols. Y.P.R rawks!!!! Rite? Rite?

ps: sumpah dulu aku kurus dan hensem. sekarang pun hensem jugak cuma tak sekurus dulu



9 comments:

Cik Ungu Kamila said...

yeay ! happy new year ijaicool. suka la baca blog ni :)

Rahim Hashim said...

nanti buat la channel youtube utk YPR pulak..

Cik Siti said...

kau ke yg jadi bapok tu..LOL

O Ena O said...

smoga blog ni ttp cool sampe biler2.hehehe...tahniah to ijaicool..

Anonymous said...

sori komen xde kaitan dgn entry.. tp apa pendapat you ttg siri television dari US, the big bang theory? yay or nay?

Faizal Rosly said...

Cik Ungu: saya pun suka baca blog sendiri

Rahim: hah nanti langsung tak apdetla

Cik Siti: pandai menghayati watak bukan

Ena: haha tahniah apanya

tak tengok big bang theory so yaynadey

Anonymous said...

ijai ko pernah jadi bapuk dlm videoclip rosak-rossa? mmg xsangke ko sekering tu jai...

NE kipas susah mati

Anonymous said...

nasib baik opis aku tak blok youtube

Chantel said...

yeay ! happy new year ijaicool. suka la baca blog ni :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...