Thursday, February 16, 2012

Mari Belajar Bahasa Utagha

Hai apa khabar pembaca? Hari ini genap 26 hari saya berkahwin. Tahukah anda saya berkahwin dengan orang Perlis? Semasa berada di Kangar, saya perlu beradaptasi menggunakan kata ganti diri seperti kami, ceq, hang, mahupun depa dalam komunikasi harian. Kalau setakat mendengar ahli keluarga da'killa bercakap dalam dialek utagha, aku boleh faham lagi. Tetapi bila bertemu dengan sanak-saudaranya di kampung, aku hanya mengangguk-angguk mendengar mereka berbicara sambil bergelak ketawa bila orang lain gelak ketawa. Sumpah aku tak faham sebab pekat nak arwah.

Lepas tu aku dinasihati agar tidak kembali berbual dalam dialek utagha juga kerana takut aku mengguris hati mereka sebab bila aku cakap utagha, da'killa cakap aku tiba-tiba jadi sengau macam orang Siam, dan sebab aku ada teori sendiri yang ternyata tidak benar mengubah bahasa KL menjadi bahasa utagha. Contohnya, huruf S akan bertukar menjadi H tetapi bila aku bunyikan ternyata menjadi salah seperti lepas jadi lepa-ihh dua belas jadi dua bela-ihh. Ezajerit gitu. Tapi family da'killa memang sportrim ah sebab bila cakap dengan aku depa cuba cakap KL, di samping mengajar aku istilah-istilah utagha, ataupun di Perlis khususnya yang digunakan dalam kehidupan seharian mereka. Ayuh kita belajar bersama-sama.

1) Jadi

Maksud: cukup, enough

Contoh: Apabila mak mertua menuangkan nasi ke dalam pinggan anda dan anda tidak mahu menampakkan perangai sebenar anda yang suka mentekedarah, segera ungkapkan "Jadi, jadi".

2) Mengkala

Maksud: bila

Contoh: Apabila kumpulan Samsons melawat Perlis dalam konsert jelajah Utagha mereka tempoh hari, mereka menukar lirik lagu hit mereka Kenangan Terindah kepada "Mengkala yang tertulis untukku, adalah terbaik untukmu...."

3) Ghimbuk

Maksud: belasah

Contoh: "Song Pek, hang jangan nak dok buat taik kat sini, ceq ghimbuk kang!" jerit Syahdan Hati Waja kepada seteru persilatannya.

4) Kelepiaq

Maksud: gerak-gerak tangan macam merenjis tu. Sila rujuk video salah satu peserta American Idol kegemaran musim terbaru di bawah:



5) Ghembang

Maksud: tengah hari yang kemuncak?

Contoh: "Shuhud dulu sebenaqnya hensem, tapi selalu sangat dok pi main time ghembang tu yang jadi berkilat lagu tu," jelas jiran Shuhud kepada kami yang sering mempermainkan warna kulit beliau.

6) Cungit

Maksud: Terjungkit

Contoh: Rashidi bimbang dengan keadaan seluarnya yang tiba-tiba tercungit setelah melayari album gambar Daphne Iking di fanpage beliau.

7) Ketegaq

Maksud: Degil

Contoh: "Yang abang dok ketegaq sangat ni pasai apa??" marah Nurul Iza kepada suaminya Muaz yang malas tukaq gambar profile Fesbuk walaupun gambar profilenya itu menyakitkan hati dan dah 6 tahun tak tukaq.

8) Hora

Maksud: berfoya-foya, berjoli

Contoh: "Ayuh kita pi hora kat sempadan. Tengok takpa asaikan jangan zina" jelas Fandi yang cuba mengajak kami pergi menonton tiger show arbok di Bangkok.

9) Gedung

Maksud: hospital

Contoh: "Hoi ceq suruh hang hantaq ceq pi gedung yang hang bawak ceq pi The Store ni pasai apa?" marah Mak Ngah kepada menantu barunya yang berasal daripada Kolumpo itu.

Ok sampai di sini sahaja kelas belajar bahasa utagha nanti saya tanya lagi perkataan-perkataan yang sering digunakan di Perlis kat isteri. Jika anda ada istilah-istilah utagha yang unik untuk dikongsi bersama, sila letakkan di ruangan komen, berserta dengan contoh penggunaan ayatnya sekali agar kita semua boleh mendapat manfaat especially jika hendak berkahwin dengan orang utagha.



22 comments:

Anonymous said...

Syahdan Hati Waja? Haha... Dulu balik sekolah Hati Waja adalah rancangan wajib!

Anonymous said...

romate sya dlu satu sem pecaye bulat2 'baloq liat' maksudnyer baik hati dan rajin..
maksud sebenar baloq liat tu pemalas nak mampuih..

selama ni sya silent reader jer. peace.

-unikl bangi-

izawani said...

Ceq biasanya digunakan untuk gantinama 'saya' kepada orang yang lebih tua. Rasa janggal bila ceq digunapakai utk gantinama 'saya' kepada semua orang tak kira tua muda.

Mungkin perlis lain skit ker ?

C-I-K-I-N-T-O said...

No 3 tu chimbuk ka ghimbuk? Ker aku tak penah dengan chimbuk..hahahah

Anyway, aku baru tau depa panggil gedung..hahahaha

Faizal Rosly said...

unikl bangi: pergi main kampus kem salam kat pensyarah paling jelita di sana puan nurdatillah

izawani: saya tak tahu kak saya main belasah je ayat2 di atas. tapi keluarga di perlis semua guna 'kami' sebagai ganti saya

cikinto: haha ghimbuk kot tukaq dah. aku tulis dalam buku nota malam tadi aku stadi ngan da'killa tapi aku tak faham tulisan sendiri haha

finaz said...

siap ada buku nota tu.. buku vocab utara ke? hehe

nak kawin dgn org utagha jugak pls.. hihihi

The Sharkox said...

Senang saja jai kalu hang nak fasih berbahasa utagha.. hang dok kat peghelih tu, apa kata pekena ayaq ketum dulu pagi2 dalam 2 gelaih. Huih, dah kena tu, konfom2 hang akan terrer berbahasa utagha. sunggoh aih..dak muhong ni. aku habaq benda betoi

Wun said...

kalau dahaga diorang sebut lapar ayaq (lapar air) hahahaa..

Lady RaRa said...

meghelop - sudah lewat malam

contoh ayat : ish pi mana budak Ariffin Iskandar al Asyari ni? dah meghelop tak balik balik lagi.

Anonymous said...

tik mau kelui hang, sat lagi depa ligan = tak mau panggil awak, nanti mereka kejar

khairul_bariyyah said...

teghebei - lastik
toyu - kicap
serok - breakfast
meghela/hegeh - gedik
taboh/terajang/tibai - pukul
punggai/lempaq/hawin - baling
gagah - pulun
soq- sahur
muhong/bahong - tipu
beskat/gerek - basikal
darai - pondan
cemuih - bosan/jemu
menyebai - merajuk
merap - manja (mostly budak2 yg slalu buat perangai)
merton - tukul
serlum - pakai
melengung - termenung
segheyat - berhenti (boleh pakai untuk hujan ja)
belemoih - comot
kabat - panjat
sua - hulur

haha.. sebarang rujukan, boleh tanya da'killa.. nak eja pun confuse jugak, sbb sblum ni main bantai sebut ja.. hehe

Muaz said...

Haha hoi, asal nama aku ada skali.. hahaha

Walaupun aku org kedah perantauan, tak penah dengar lak org cakap mengkala as in bila.. haha.. kelepiaq pun jarang.. ghembang pun tak tau.. ke ni guna kat perlis jer.. ntahla..

takpe, nanti kita practice bahasa utagha no.. anyway, buat la futsal awai skit.. jenuh nak pi malam2 buta, jauh sgt.. hehe

OrangAkaun said...

cunggit = blah

"cangak apa lagi, cunggit la jom"

herizal alwi said...

:)

lisa said...

yang jadi tu lisa tau la,sbb org terengganu pun selalu guna. yg lain2 tak tahu, hehe istimewanya longhat ni :)

theanswer said...

utagha ni tlalu byk..kt perlis x semestinya mewakili seluruh kaw utara. kedah lain..penang lain..kt perak pon lain style bahasa die. cume ade la sdikit persamaan. kt perak pun ade 2 jenis bahasa..org area kuala lain sket.

Noelle Mariah said...
This comment has been removed by the author.
Noelle Mariah said...

Dont worry Ijai. Org mode ckp utagha only mse balik kg. My kg kt Perlis jgk btw. Listening and practice makes perfect.

I tau yg simple2 je.
cili - cabai
air - ayak
bgtau - habaq
diorang - depa
kenapa - awatnya

Gambate!!

larilajulaju said...

faizal, bola sepak kau akan berpaling tadah sokong perlis pulak ke lepas ni?mereka rasuah.

Anonymous said...

1. mangkaq - buah muda, xmasak, sejenis kata-kata makian

2. belemoih - comot

3. tuang - lari

4. balaih - curi

5. hinggut - goncang

6. kanyiaq - xmatang

7. loklaq - pengotoq, cemerkap

8. marka - awek/kekasih

9. deraih - laju

10. segak - lawa/hensem/kemas

p/s - ayat cungit tu xbetui... (hang jangan buh banyak barang sangat kat bonet, nanti belah depan tu cungit naik nanti)

naiba said...

dalam banyak2 contoh..ketegaq je yang pernah aku dengar..huhuhu

luas betul bahase utagha nih..huhuhu

Wan said...

tudia hg dah jadi sebahagian org perleh.kelia2..
tanya bini hang hemoi tu apa.
rumah mak mertua hg tang mana ijai?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...