Tuesday, September 11, 2012

Moroccan Beef Kebab Recipe

Hai apa khabar puan-puan dan surirumah di luar sana? Masih ada lagi mood beraya walaupun asyik makan tak henti-henti sehinggakan bengkung Premium Beautiful anda pun dah naik ketat? Tak apa mama saya cakap kalau gemuk sebab makan nasi tak apa, jangan jadi gemuk sebab makan rasuah. Ok bukan mama cakap saya main reka je ayat tu. Anyway, oleh kerana saya asyik tiada idea untuk menulis blog, saya banyak menghabiskan masa stalk blog gadis-gadis untuk mencari modal membahan. Apa yang saya lihat adalah gadis-gadis gemar menunjuk skil masakan masing-masing walaupun perlu dinyatakan di sini membuat kapkek red velvet mahupun lempeng pisang bukanlah satu skil masakan. Kemudian saya terus membuat monolog dalaman "Eh aku pun terer masak apa?" Maka di sini saya ingin membuat anda gadis-gadis kagum dengan resepi istimewa kegemaran saya iaitu Morrocan Beef Kebab. Ayuh teruskan membaca dalam kekaguman.

Resepi ini baru je saya pelajari sebenarnya. Mudah saja resepi ini semudah ABC ataupun alif ba ta bagi mereka yang pandai jawi. Resepi ini sesuai digunakan tatkala kita inginkan makanan tengahari ataupun minum petang yang ringkas dan pantas. Sila print entri ini dan tampal di dinding dapur anda untuk mengejutkan suami atau teman lelaki jika anda ni jenis yang bersekedudukan sekaligus membuat mereka lebih sayang kepada anda.

Ramuan:

Roti pita yang diimport dari Morocco. Kalau nak yang tempatan punya pun boleh tapi kena tukarla nanti nama resepi jadi Tanjung Karang Beef Kebab ataupun mana-mana kilang tempatan yang membuat roti pita.

Untuk inti, kita memerlukan 100g daging lembu yang dikisar (atau daging babi jika anda boleh makan babi), bawang, carrot / kacang pis, timun cincang dan sedikit minyak zaitun untuk menaikkan kelazatan ramuan.

Cara-cara memasak:

1) Gaulkan daging kisar tadi dengan bahan-bahan lain tadi sehingga sebati. Pastikan tangan dicuci terlebih dahulu kerana kita tidak mahu kemasinan asing muncul hasil daripada peluh di tangan mahupun akibat daripada tangan kita menggaru di sudut-sudut sukar. Letakkan secubit garam tanpa perasaan geram dan disudahi dengan setitis dua minyak zaitun untuk menaikkan aroma dan rasanya. Kemudian, renyuk dan goncang sekali lagi selama beberapa minit.

2) Sumbat sebatian daging tadi ke dalam roti pita. Pastikan anda sumbat sehingga dah tak boleh disumbat kerana kita tak rasa macam makan karipap seperti yang dijual oleh orang Melayu, gemuk saja tetapi apabila digigit hanyalah angin semata-mata tiada inti.

3) Letakkan kebab tadi di atas pinggan Pyrex mahupun Port Meirion untuk dihangatkan di dalam ketuhar gelombang mikro. Buat mereka yang noob memasak, tidak semua pinggan boleh survive di dalam microwave seperti pinggan plastik mahupun pinggan kertas. Tekan butang on. Biarkan selama 30 saat. Saya katakan 30 saat di sini kerana saya tak tahu bagaimana nak ubah setting bagi jadi lebih daripada 30 saat. So selepas 30 saat, buka pintu microwave dan rasa dengan jari dah panas ke belum. Kalau belum teruskan lagi 30 saat sehinggalah kebab itu tadi berubah warna menjadi coklat kecoklatan.


4) Tadaa! Sudah siap Moroccan Beef Kebab kita. Sebagai perhiasan mahupun extra ummph, anda boleh meletakkan Nutella ataupun pickles bagi melazatkan lagi hidangan. By the way saya dah lama dah beli pickles tu tapi sampai sekarang lagi tak buka-buka sebab tak tahu macamana nak buka. Terlalu ketat lah puan-puan ada tips tak selain ketuk dengan perengkoh paip?


Ok bagaimana dengan resepi saya di atas? Kagum bukan? Jika anda berjaya membuat kebab lazat berdasarkan resepi saya di atas, memang saya kagum sangatlah dengan kehebatan anda kerana pada hakikatnya, saya hanya menggunakan frozen kebab keluaran Fadlina and there's nothing Moroccan about it. Oklah untuk mengenyangkan orang 'bujang' di waktu siang yang malas keluar beli makanan macam aku ni. So yang sebetulnya point nombor 3 je yang lain semua saya reka. Selamat mencuba!




7 comments:

Anonymous said...

hahahahha kuang aja sangat bagi resepi mcm ni! patutlah rasa semacam je.. mana ada org gaul terus daging lembu (atau babi) selalunya masak dulu daging tu baru sumbat ke.. haahaha hadoiiii. rasa nak sepuk dgn botol pickles tu je

the mosaicist said...

http://www.wikihow.com/Open-a-Difficult-Jar

Sila rujuk temperature method. Selamat mencuba!

Rafhani said...

Hahaha,resepi yg boleh membawa wabak taun ni.Hahahahahaha.Terkono!

Akim Iqbal said...

Hmmmm

Faizal Rosly said...

the mosaicist: thank youuuu. very useful

rafhani: anda kena taun saya tak akan tanggung segala perbelanjaan ubat

akim iqbal: hmmmm sedap

WZ said...

Resepi yang paling banyak kosa kata pernah tgk.

Che Sakinah said...

Ahahaha weh! lawak lawak! tibe-tibe ada telur ayam hiasann. hahahhaaa

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...