Monday, December 15, 2014

Terima Kasih Bomba!

Aku terjaga dari tidur. Peluh dingin membasahi dahi. Entah kenapa aku rasa tidak tenang. Kedengaran laungan azan Subuh berkumandang di udara. Hati aku terus menjadi sebak secara tiba-tiba. Mungkin sebab dah lama tak solat Subuh tepat pada waktunya dan bukan Subuh gajah. Hakikatnya kesedihan tersebut sebenarnya datang dari peristiwa malam tadi apabila pasukan kegemaran Liverpool dibenam oleh pasukan syaitonnirojim Manchester United. Terguris hati aku melihat notification di telefon pintar di mana rakan-rakan menghantar mesej yang melukakan perasaan di Whatsapp, Twitter, Facebook dan Friendster pun ada walaupun aku dah lupa password. Aku redha, hidup perlu diteruskan. Ku sangkakan panas berpanjangan, rupa gerimis rupanya gerimis mengundang ang ang ang tottemo daisuki Doraemon. Lagu Zamani Slam tu adalah metafora kepada kisah buruk tidak terhenti di situ kerana satu lagi peristiwa hitam menyusul. Ayuh teruskan membaca.

Aku dan isteri bangun awal seperti biasa, siapkan Arya untuk ke taska. Tiba-tiba aku terdengar satu jeritan manja di luar rumah lalu aku berlari-lari anak sebagai ketua keluarga yang bertanggungjawab. Rupa-rupanya kunci gate patah dan tersekat di dalam mangga, sekaligus menyebabkan kami sekeluarga terperangkap tak boleh keluar. Perkara kecil je ni kan? Berbekalkan ilmu Kemahiran Hidup aku yang dapat A semasa PMR, aku pun mengambil lah minyak masak untuk dilumurkan kepada kunci mangga mengharapkan kunci yang tersekat itu terkeluar. Minyak masak gagal, guna WD40 dan KY Jelly pun masih tak boleh juga. Langkah seterusnya adalah mengambil tukul besi untuk mematahkan kunci mangga tapi kalau senang-senang boleh pecahkan begitu saja buat apa orang jual kunci mangga untuk keselamatan ye tak.

Beberapa puluh minit berlalu. Badan dah berpeluh. Stress mula menguasai diri. Kami mula menuding jari menyalahkan pihak lain. Walaupun tiada kaitan, mama memarahi aku kerana tidak bersenam dan berperut buncit. Arya pula menangis kerana tidak suka melihat keluarganya bertengkar. Aku menghirup nafas dalam-dalam dan menyanyi lagu ini. "If there's something strange, in your neighborhood. Who you gonna call? HARON DIN!" Ok Haron Din mungkin tak dapat bantu dalam hal ini so kita call orang kedua yang penting, BOMBA!

"What the what takkan tak call Bomba sebab terkunci dalam rumah!," tegas wife aku. Betul juga, tapi ini pun kira kecemasan siapa lagi yang boleh bantu kau awal pagi ni? Aku selalu tengok dalam TV bomba ada gunting gergasi untuk kerat besi so mereka pasti boleh membantu. Dengan rasa ragu wife aku call bomba untuk mengadu masalah. Fuhh kalau kau pakai HP sendiri mereka terus tahu identiti kau, memang tak boleh nak buat panggilan hangit. Mereka ada series of questions dan arahan yang anda perlu penuhi sebelum mereka sambungkan anda kepada bomba seperti:

1) "Berapa orang yang terperangkap dalam rumah?"
2) "Ada orang tercedera?"
3) "Jauhkan diri dari tempat kejadian!"

Setelah memberi maklumat yang diperlukan, kami duduk di ruang tamu menanti sambil mengharapkan agar bomba tidak datang dengan trak besar warna merah tu kerana tak mahu menjadi bahan umpatan jiran. Lepas 10 minit, bomba dah sampai. Pantas! Of course apa yang diharapkan tidak selalunya kita dapat....


Setelah menjelaskan situasi kepada abang-abang bomba tersebut, mereka mengeluarkan gunting besar yang orang selalu guna untuk potong besi ataupun sunat penis gergasi yang macam kau selalu tengok dalam CSI tu. KETAP! Sekali gunting je rantai besi yang dimangga tu terputus.


Wau siapa sangka hari ini berlaku peristiwa sebegini. Kesempatan ini saya gunakan untuk mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada abang-abang bomba yang sanggup datang awal pagi menyelesaikan KECEMASAN kami ini. Ada juga terfikir "nak ke mereka layan kes remeh macam ni?". Of course mereka menjalankan tugas dengan pantas, penuh dedikasi tanpa sebarang komplen. Tak tahulah time balik tu mereka gelakkan kami ke apa tapi it doesn't matter lah kan? Mereka datang bila kami memerlukan tanpa meminta sebarang balasan. Aku pulak of course jadi jakun mestilah mengambil kesempatan untuk bergambar dengan hero-hero gagah ini.


Sekali lagi saya ucapkan terima kasih kepada abang bomba. Jika kalian ada masalah kecemasan selain daripada masalah kewangan diburu Ah Long, jangan ragu-ragu untuk meminta bantuan daripada mereka. Terkunci dalam bilik air, penis tersekat di lubang isi minyak kereta mahupun anak kucing tersangkut atas bumbung, semua mereka boleh selesaikan. #RESPECT



15 comments:

SalbiahM said...

terubat hati yang frust gara-gara liverpool kalah di tangan setan merah semalam lepas baca entry ni..hahaha

Rapunzel Cikilolo said...

kawan aku pernah jadi macam ni...

tp mase tu die dalam toilet...

hehe.

Faizal Rosly said...

salbiah: YNWA!

rapunzel: dalam toilet tu harap2 bukan sedang bukan perkara yang berdosa hihi

NeemoNeemo™ said...

Patutnya awak call talian 1MOCC : 03-8000 8000. Barulah diorang datang sambil menyanyi dan menari.

My name is Wanita, and this is my story... said...

ini kelakor!

jana said...

Kalau kat Putrajaya Ijai hari hari dengar Bomba datang menyelamatkan lift tersangkut,di quarters Kerajaan kadang kadang sehari 2 kali dibangunan yang sama. Kesian diorang tapi nak buat macamana kalau nak tunggu si Penyelenggara Lift,alamat kelemasan lah pengguna Lift.Arwah abah kak jana dulu Bomba,tapi rasanya dulu mencabar jadi Bomba ni,sekarang mencabar juga ,tapi kadang kadang kelakar bila kena selamatkan masalah -masalah terpencil contoh nak keluar cincin dari tuuuuuuut

Ramaesh said...

Macha your post made my day..... dam funny

eima said...

hahahaha ..... tp they all mmg terbaik la ....
call JPAM pun boleh ... sbb diorg mmg suka buat kerja melampaui tugas BOMBA kan ... har har

longkai yg aku kenal ckp klu JPAM dtg nk potong kereta time xcden jgn bg .. tgu BOMBA jugak dtg sbb nanti tak leh claim insurans !!

Faizal Rosly said...

neemo: HUBUNGI 03-8000 8000 SEDIA MEMBANTU HEY HEY

wanita: spank you very much

kak jana: KENAPA CINCIN KELUAR DARI TUTTTT

ramaesh: nandri ni rombe allega irruke

eima: terima kasih atas informasi

wani ezryl * said...

agak2 time bomba tu dtg rumah ko, dia siap bunyikan siren tak? hahah.
tapi kitorang dulu pernah jugak panggil bomba datang untuk menyelamatkan kucing yang tak pandai turun pokok. jugak masa ular melawat ke kawasan kejiranan. bomba memang awesome!!

yusuf mujahidin ™ said...

Assalamualaikm ijai...

rindu aku baca blog hang...

Aishah Amin said...

sungguh menghiburkan. lawak2 digress tu secukup rasa aje LOL

Jemputlah ke blog saya #projek2ribu

Harris H said...

Selama saya berurusan dengan Bomba, ia salah satu perkhidmatan awam yang sangat berintegriti. Tiada kompromi jika ia mengabaikan tugas/amanah menjamin keselamatan awam. Ketua Bomba Daerah pernah memberitahu jabatan beliau tak akan sewenang-wenang meluluskan permit/kebenaran kerana anak buah dia akan menghadapi bahaya jika berlaku kebakaran. "We are the first response team" # RESPECT

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...