Tuesday, January 13, 2015

Percutian di Bali

Pembetulan: Tajuk di atas sepatutnya letak "Isteri Ada Conference di Bali So Apakata Kita Ikut Sekali". Hai? Rasanya masih belum terlambat untuk saya ucapkan Selamat Tahun Baru. Semoga kalian panjang umur dan panjang organ reproduksi. Anyway pada minggu yang lalu kami sekeluarga telah pergi jalan-jalan di Bali. Mula-mula aku taknak ikut sebab aku takut naik kapal terbang lepastu jadi pulak kes kapal terbang Air Asia hilang. Ahh sudah. Tapi orang kata kalau nak mati masa tengah tulis blog pun boleh ma ....ti (Alhamdulillah umur masih panjang ketika menaip perenggan ni) so aku pun belilah dadah elak muntah agar tak memalukan keluarga di udara. Aryana yang first time naik kapal terbang pun berperangai lebih tenang daripada aku. Penerbangan ke Bali dari KLIA2 mengambil masa lebih kurang 2 jam 55 minit. Kalau naik jetski mungkin lebih lama perjalanannya. Ayuh teruskan membaca.

Conference Datillah dianjurkan di beach resort nombor 1 di dunia, The Mulia. Mula-mula ingat nak duduk kat sana tetapi setelah melihat harga bilik paling murah pun around 300 USD satu malam, terus aku terduduk di antara dua sujud. Dengan bajet yang kecil, kami membuat keputusan untuk tinggal di hotel di seberang The Mulia iaitu di Puri Nusa Dua. Bilik suite dia around 70 USD satu malam, kira ok lah tu. Servis mesra, cepat dan betul serta lawa pun lawa. Tak percaya boleh rujuk gambar-gambar di bawah. Breakfast dia so so je, tiada pork tapi nak makan rendang ayam pun was was juga hehe.

Kami tiba di Bali pada malam Rabu, so hari Khamis baru jalan-jalan. Oleh kerana ini bukanlah trip untuk bercuti semata-mata, maka tiada perancangan khusus yang dibuat untuk pergi ke mana-mana destinasi pelancongan, semuanya kami ikut supir (tour guide) yang bernama Abdul. Jikalau kalian ingin bercuti di Bali, aku cadangkan kalian contact supir ni di Whatsapp +6285238100135. Harga dia memang murah 390,000 rupiah je (RM110) untuk 4 hari. Rate bawa jalan-jalan ya, bukan rate untuk menyetubuhi beliau. Abdul memang knowledgeable kau tanyalah apa-apa semua pun dia boleh jawab termasuklah soalan Matematik Tambahan dan soalan Dragon Ball ada berapa biji? Yang paling bagus, dia ni Islam so dia tahu di mana tempat yang kita boleh pergi makan tanpa rasa was-was. Di Bali, 80% umatnya beragama Hindu. Mula-mula kami ingat nak makan the tempat makan popular Bebek Bengil (Dirty Duck) tapi Abdul kata dia masak babi juga, so di bawa kami ke kedai masakan Padang.

Nama kedai ni Rindu Rasa. Memang kena dengan namanya, masakan authentic Padang ini membuat kita rasa rindu nak datang lagi sebab memang sedap. Harga dia macam makan nasi campur kat sini je tak lah kena jual sebelah buah pinggang kalau nak makan di hotel. Macam-macam jenis lauk ada kau pilih je.

Selepas kenyang Abdul membawa kami ke kedai cenderahati yang popular. Di saat aku menaip perenggan ini, aku tak ingat pula apa nama dia. Maafla rakan sekerja, tiada bajet cenderahati untuk kalian hehe. Kat sini ada jual keychain, selipar, tshirt, sabun serta patung berhala. Tapi aku rasa kalian patut simpan duit dulu sebab kalau nak beli benda-benda sebegini lagi best kalau beli kat pasar di Ubud since di sini tak boleh tawar menawar.

Salah satu tarikan di Bali adalah pantainya. Supir membawa kami ke Pantai Pandawa. Sepanjang perjalanan, banyak benda yang kita boleh perhatikan di sini. Pertama, orang di Bali semua pemandu samseng hahaha. Brek jarang sekali digunakan, hanya bunyi hon yang banyak kedengaran. Jalan pun sempit, memang tak digalakkan lah kalau kau nak memandu di sini aku tengok ramai pelancong orang putih sewa motor ataupun lagi bagus kalau kau hire supir. Lepastu, mana-mana pun kita boleh nampak patung berhala, kuil serta bangunan tinggalan sejarah. Supir kata, bangunan di Bali tak boleh lebih 4 tingkat kerana mereka percaya tuhan mereka tinggal di gunung so tak mahulah ganggu tuhan mereka.

Kami sampai di Pantai Pandawa lewat petang, sempat lah tengok matahari terbenam. Pantai Pandawa ni bersih dan cantik, air dia sedikit biru dan ombak dia tiba-tiba jadi besar kat tengah so nak surfing pun boleh. Memang digalakkan bawa cermin mata hitam agar boleh tenung makwe orang putih berbikini tanpa segan silu.

Makan malam! Walaupun babi guling nampak menyelerakan, namun keimanan kami masih utuh dan supir membawa kami ke kedai masakan Sunda, Pawon Pasundan di Kuta. Kalau kalian nak preview makanan di bawah di Malaysia, boleh try makan di Cibiuk ataupun Anggrik Kuring. Aku makan Nasi Timbel Sapi Komplit. Memang banyak bakso mahupun bebek di tepi jalan, tapi risiko kena cirit-birit pun tinggi juga.

Di Bali, pukul 6 je dah terang macam pukul 8 di KL. Hari seteruskan adalah hari untuk Datillah present paper dia. Ada banyak masa lagi so Supir Abdul membawa kami ke destinasi pelancongan popular di Ubud. Kat Ubud macam-macam boleh buat. Kalau kau minat seni tarian dan kebudayaan kau boleh singgah di Barong. Berhati-hati kalau kau nak singalong dengan lagu dia takut terbatal pula Iman nanti.

Selepas itu kami dibawa di pusat melukis dan menjual batik 'Popiler Batik Factory'. Di sini kalian boleh melihat makcik-makcik yang berkain batik melukis batik menggunakan tangan, tak mainlah template cop batik. Mereka juga menjual barangan berasaskan batik seperti lukisan batik, baju batik kerajaan pada hari Khamis mahupun ular sawa batik.

Orang di Bali ni mungkin lahir-lahir terus dapat bakat melukis? Di sepanjang perjalanan kalian akan nampak galeri lukisan di tepi jalan. Aku tak buta seni pun nampak lukisan mengaku yang lukisan semua lawa-lawa.

Banyak lagi tempat menarik di Ubud ni seperti Kuil Monyet. Aku rasa The Amazing Race pun pernah datang area ni. Tapi supir kata tujuan utama orang pergi ke Ubud adalah untuk membeli-belah. Semua benda lah dijual di sini. Aku nak beli keychain penis kayu tapi wife aku tak merestui. Kau kena pandai tawar-menawar di sini. Kalau muka kalian memang dah iras-iras Indonesia lepastu pandai pulak nyanyi lagu Radja pasti akan dapat harga yang lebih murah. Harga pertama yang dia tawarkan selalunya kau boleh nego sampai separuh harga. By the way raja Ubud pun masih tinggal di area market ni cuma dia dah tak ada kuasa, kata supir.

Orang kata antara tempat wajib lawat jika pergi ke Bali adalah melihat sunset di Tanah Lot lepastu makan malam di tepi pantai di Jimbaran. Oleh kerana dah tak sempat nak pergi Tanah Lot, kami hanya singgah di Jimbaran. Fuhhh memang best makan seafood di ini dengan angin bayu membawa diriku sepintas lalu ke terkenangkan mu. Seafood dia rasa lebih kurang je macam kat sini, cuma dia punya ambiance berserta deruan pukulan ombak diselangi dengan nyanyian Hotel California daripada kugiran di tepi pantai tu yang mahal.

Keesokan harinya, kami pun pulang. Ending ringkat sebab sakit perut pula nak terberak. Anda pernah pergi ke Bali? Sila kongsikan pengalaman anda di ruangan komen sebab aku rasa patut kumpul duit plan betul-betul kita lawat semua tempat menarik di Bali ini. Ayuh!

Anonymous said...

ha..memori berhoney moon ku di Bali 2010.
kangen jugak samam pak Yuga supir ku. maybe rate service dia dah mahal. so supir Abdul ko ni sgt murah la Ijai.
jarang ade supir org Islam.
and % org Islam dah byk la ye.. dulu diorang ckp muslim only 5% je di Bali.
good improvement ! ;)

kalau supir non muslim ni diorang x faham konsep halal food.
dia bwk restoran yg ade sijil halal. tp dgn rasa bangga dia bg tau aku bubur ni di masak dgn wine ! hahaha

sila extra careful ye kawan2 ;)
-Alia-

Faizal Rosly said...

Mmm memang murahla RM110 sekepala tapi group kami ada ramai so dia untung la kot. Driver taxi dari airport offer juga nak jadi supir tapi 500,000 rupiah sehari memang mak lampir

eima said...

fuhh menarik jg tp tak seswai org kate bw budak2 kecik2.... berhala kan tak elok... setan byk ... hehehe nenanti anak dah besar aku bawa pi la

Anonymous said...

Slm nak tanya... supir abdul tu guna kereta apa ye? Cz terlampau murah la... cadang macam nak amik dia juga

mamabeauty said...

love Bali.. napa tak singgah ke Uluwatu?? sana scenary pun cecantik..

Aishah Aziz said...

tour guide kami dulu bkn muslim tapi dia mmg dah prepare awal-awal nak bawak pegi tmpt makanan halal.dah ramai muslim di sana, usah khuatir.

pasal hon tu, rasanya org indonesia mmg tak pakai hon kot. dekat medan pun tak pakai. masa nak ke lake toba tu mmg dah berdoa dalam hati sambil menyesal tak on roaming je sbb dah la selekoh naik atas, dia main hon je.

btw, menurut kata tour guide kami, bali mmg kota seni. yang perempuan kebanyakannya terer menari, lelaki pula terer melukis.

Aqlima Zaluwi said...

keychain kayu penis tu..hahaha.suami beli as buah tgn dr sana.sampai msia,isteri buang..haha.kejadahnyeeee keychain gitu.adoiii

Izza Jay said...

Lepas raya nnt baru nak gi Bali. Kawan dapat supir yg charge RM80 je. Looking foward...

Anonymous said...

IDR 390k (RM110) untuk 4 hari?

melancong_murah _baloi said...

Salam pelancongan
Kami dari melancong_murah_baloi berpengalaman dalam menghandle pelancong ke Bali, yg penting sumua urusan di Malaysia, diyakini

Contact: +60175367426 Nurul Insyirah

Instagram : melancong_murah_baloi

XSABARNYA LAGI DUA MINGGU NAK GI BALI

Eva Amin said...

dah try wassup tp no supir x muncul la kt wassup..ada apa2 cra tak nk wassup ke num internationl

trans459 bandung said...

Assalamualaikum , kami dari trans459bandung.com, nak menawarkan pakej hotel and transport kat bandung dan Jakarta .
Sila compare dengan company lain jer!!!!

PRICES START FROM : RM196

4day 3night (included TEBU HOTEL *** bukan hotel kat pelosok ya tapi kat town , breakfast, and transport yang canteq dan selesa)
1. 6 person. RM315
2. 4 person RM400
3. 2 person RM499

Contac
whats app : +62 853 222 30 787
email . : trans459bandung@gmail.com
website . : www.trans459bandung.com

Nor Marshaliza Shaidan said...

Wah banyak aktiviti menarik boleh buat kat bali ni.
Sangat menarik.
Tq sharing.
jemput ke blog sy ye

ahmad guntur said...

Salam

mungkin yang di maksud 390,000 untuk satu hari.

mungkin yang encik maksud 390k itu untuk satu hari,bukan per hari.
atau 390k itu kira per orang,bukan satu kereta.

numpang promo:
Mungkin ade yang plan nak gi bali,
Boleh contact saya : ahmad guntur
whatsapp : +628174709817
Email : balimastour@gmail.com

Assalamualaikum,

We are team Bali ready serve you for:

1. Bali daily tour and charter
2. Bali round Trip
3. Private tour or group packge
4. Lombok~Bali round trip
5. Mt. Batur/Mt. Agung/Mt. Rinjani Trekking and farming tour
6. Adventure Tour

Available car with english / Melayu speaking Driver (Muslim Driver)

1. Toyota Avanza/Suzuki Avp, 5 seater
2. Inova, 5 seater
3. Isuzu ELF, 10 seater and 15 seater
4. Bus, 25 seater, 28 seater, 35 seater

Including gasolin, 12 hours servise

Unlimitied servise and no extra charge hours for Bali round trip

Fast response 24 hours:
WA: + 62 85 238 100 135

Email: abdulbsp@yahoo.co.id

Assalamualaikum,

Hot Promo
4 Days 3 Night Bali Tour (Hotel with Transport)

Pilihan Hotel:

Abdul Gafur

Riko Adryansyah said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

Wassalam

Risfy Hidayah Wisata said...

Salam puan dan tuan
Kami mohon izin promotion
Kami salah satu agency pelancongan kat bukittinggi,padang,west sumatera,indonesia.yang sudah mempunyai legalitas yang sah,yaitu PT.risfy hidayah wisata tour& travel.
Kami menawarkan pakej percutian untuk ke bukittinggi dan padang.bagi tuan dan puan yang yang nak bercuti.kami boleh bantu uruskan.
Untuk detail information
Sila contac me di talian
Phone /WA : +6282169960060(edward ardy)
+6285274378400 (ady)
Email me. : hidayahtourbkt@yahoo.com
Detail information sila tengok di
www.rhwtraveling.com

Terima kasih
Wassalam

Edward ardy

Sewa Kereta Murah Kat Bali said...

Sewa Kereta Murah Di Bali
Kami hadir menyediakan perkhidmatan Sewa Kereta Murah Di Bali pada kadar sewa yang bepatutan dan murah.
Telefone/WhatsApp : +62 811 387 010
Wechat ID : astawa-krishna
450k Sehari sudah termasuk petrol, bayaran letak kereta, pemandu, dan cukai.

Aisyah Aila Varisha said...

Bercuti ke Bali jangan lupa beli pakej percutian, pakej honeymoon, atau sewa kereta dari kami, murah :) WA: +62 877 88 555 153. BBM: 5646FC68. https://goo.gl/4YZYLy

Anonymous said...

Pakej percutian, sewa kereta,and sewa motorsikel murah, pls contact + 62 85 238 100 135

Pakej melancong murah, sewa kereta and motorsikel murah pls contact + 62 85 238 100 135

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))

malaysia bus said...
This comment has been removed by the author.
Pakej Bali Bajet said...

Terima kasih atas info yang sangat berguna. Jika anda berminat untuk mendapatkan pakej cuti bajet ke Bali Indonesia SERENDAH RM180 seorang, layari laman web kami (www.ohtravel.my) untuk maklumat lanjut. Terima kasih!

Elang Lombok Tour said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Elang Lombok Tour.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Lombok Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

ELANG LOMBOK TOUR
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Lombok island dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, ELANG LOMBOK TOUR menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
AFFANDI
BBM 51fd8768 / IG : @pariwisatalombok
Mobile : +62 8223 771 6583 ( WhatsApp )

Saidina Umar said...

Promo bulan agustus dan september
Tour medan lake toba
Harga rm445/pax min 5 pax
Tour Lombok
Harga Rm550/pax min 5 pax
Pakej include :: transport , meal 6x (breakfast , lunch and dinner) , hotel , air mineral , entrancefee
Pakej tidak termassuk ::
Tiket flight and return , extrabed , tipping guide.
Sila book percutianmu bersama cuti cuti holidays
Whatsaap : +6281361906152 (umar)
Untuk lihat eternery pakej, profile cuticutiholidays boleh check our blogspot

Saidina Umar said...

Promo bulan agustus dan september
Tour medan lake toba
Harga rm445/pax min 5 pax
Tour Lombok
Harga Rm550/pax min 5 pax
Pakej tidak termassuk ::
Tiket flight and return , extrabed , tipping guide.
Sila book percutianmu bersama cuti cuti holidays
Whatsaap : +6281361906152 (umar)
Untuk lihat eternery pakej, profile cuticutiholidays boleh check our blogspot

ica anjasari bogor said...

SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259

Agus Kolicis said...

Include : minyak, parking fee, tol, driver, driver meal and kereta
*Exclude : entrance fee ke tempat-tempat pelancongan untuk persons & kereta

Salam ...
pakej perkhidmatan 4d3n Bandar Bandung (Hotel & Transport) …

Butiran Perjalanan

hari 1
> Airport bandung
> Pasar Baru Membeli belah
> Studio Trans
> TokoTiga (Branded Jeans)
> Factory outlet

> Cihampelas Jeans Pusat
> Paris van java
> Makan malam

hari 3
> Kawah putih
> Valley Hot Spring
> Kulit Cibaduyut
> Afrika Asia
> Tebing keraton (Cadangan)
> Kartika sari
> Makan malam

day4
> Keluar Hotel bandung

285rm per orang jika 4 orang
250rm per orang jika 5 orang
235rm per orang jika 6 orang

-1 Bilik muat 2 orang tidak di join sehingga Selesa Sangat, semasa 4hari 3malam.
-Termasuk sarapan pagi bufet.

Hotel Bandar bandung Adalah

#Hotel 3star bajet #

-Dpalma
-Hyper inn
-Vio Cihampelas
-Summit Siliwangi
-Raffles home

> Tidak termasuk makan tengah hari dan makan malam

> Tidak termasuk kos tiket lawatan per kereta atau perorang di Tempat lawatan dengan itenerary.

Sila Tuan / Puan memutuskan Tempat lawatan boleh Ikut tentatif Program yang Sudah di sediakan ATAU Ikut rancangan Sendiri.

Untuk Perkhidmatan Kami Janji akan berikan PERKHIDMATAN yang tiptop,Baik,Ramah & bahasa berbudi.

Syarikat Kami 100% pemandunya muslim Dan tidak payah Risau Mencari Tempat Makan Yang sedap Dan pastinya halal.

Joom Tempah Sekarang dan dapatkan harga istimewa Dari Syarikat Kami.
InsyaAlloh amanah dan barokah.