Tuesday, May 8, 2018

KRU Live at Istana Budaya

Di suatu petang yang hening, tatkala aku sedang nampak macam sibuk membuat kerja tetapi sebenarnya sedang melayari susur masa media sosial, aku terbaca satu tweet daripada Norman KRU. Dia minta cadangan lokasi untuk konsert bersiri KRU sempena pembabitan mereka dalam dunia seni selama 25 tahun. Aku pun balasla tweet tersebut sambil mencadangkan buat konsert di Istana Budaya sebab KRU dan para peminat KRU rata-rata sudah lanjut usia dan tak larat lagi nak ikut koreografi Ooh La La. Itu tahun 2016. Setahun kemudian, mereka mengumumkan yang mereka akan buat konsert di Istana Budaya untuk 3 hari berturut-turut. So kesimpulannya di sini aku nak cakap KRU ikut cadangan aku la dan aku nak claim full credit. Boleh lihat bukti bergambar di bawah agar aku tak didakwa di bawah Akta Berita Palsu.


Anyway, since buat kat Istana Budaya, seat limited so KRU pun buat pre sale dulu. Satu complain kecil daripada aku adalah, untuk pre sale mereka tak guna ticketing system, tapi kena call nombor untuk book tiket. Of course la line engaged sepanjang masa and bila akhirnya dapat call, dia suruh aku emel pulak. Dah bayar, kena tunggu dia reply pulak tengok availability. Berdebar wei takut tiket habis. Berkat usaha kami tidur lambat refresh emel dan tak tinggal solat, dapatlah juga beli tiket untuk sesi last day.

Sebagai peminat KRU dari darjah 4 kot, aku dengan pantas me reKRUed rakan-rakan FANATIK KRU semasa zaman universiti yang kini dah mencecah 30an iaitu Tengku Eleanor Ezura Nasrudin, Nurul Huda Abdul Rahim dan Asiah Abdullah untuk kembali menyarung windbreaker kami bagi menghadiri konsert tersebut. Dulu-dulu tatkala menghadapi zaman percintaan remaja kami semua sering naik kereta pergi ke kelas pasang kaset dan menyanyi lagu-lagu KRU sambil mengikut step lagu Awas. Ok macam dah panjang sangat intro aku ni so fast forward, pada hari Ahad yang lalu kami pun menghadirkan diri ke konsert KRU.

Beberapa hari sebelum konsert, KRU membuat satu sidang media tergempar mengumumkan mereka akan bersara dan konsert di Istana Budaya tersebut adalah konsert terakhir mereka. What the what? Tatkala aku mendengar berita tersebut ku terpinga tertanya di dalam dilemma, perasaan dia macam baru lepas tengok Avengers: Infinity War. Walaupun aku nampak macam lelaki tough, namun hati aku sebenarnya rapuh. Beberapa hari jugalah aku termenung di sudut gelap sambil humming lagu-lagu patah hati KRU seperti Janji Tinggal Janji, Balada Hati dan lagu cover Perpisahan Terasing. Anyway rasa bersyukur sangat dapat beli tiket untuk show terakhir mereka sebab tiket KRU sold out lebih pantas daripada Tudung dUCk.


Ahad 6 Mei 2018. Aku gerak ke Istana Budaya dengan BFF aku Adam yang tak hafal satu pun lagu KRU. Dia hanya tahu part Awas itupun di nyanyi 'perempuan' Awas instead of 'parappap' Awas. Risau jugak aku time konsert nanti kalau Norman hulur microphone kat Adam lepastu Adam tak hafal lirik macam dia tak lancar doa qunut. Nauzubillahiminzolik. In fact dia hanya kenal muka Yusry, Norman dengan Edry dia tak boleh bezakan. Dia pergi pun sebab wife dia Shikin yang minat KRU. Anyway rata-rata kat konsert KRU ni kau boleh tengok almost semua berwajah matang, perut pun dah ke depan. Yelah kau membesar dari album Canggih tahun 1992, sampailah latest single kenduri kahwin Hingga Ke Jannah.


Masuk Panggung Sari. Lampu ditutup. Sorakan bergema. Kelibat 3 orang yang dinanti muncul di atas pentas. Persembahan dimulakan dengan lagu Inggeris paling popular mereka The Way We Jam, lagu iklan Pepsi dulu-dulu. Bila intro lagu Awas dimainkan, penonton mula hilang pedoman. Yang duduk mula berdiri sambil melompat-lompat melanggar protokol dan etika Istana Budaya. Tak sangka aku masih boleh ingat part rapping lagu Awas tapi surah-surah lazim tak ingat pulak. Selepas lagu Awas, mereka main lagu Terhangat Di Pasaran ataupun nama lain dia lagu perasan.

Dengar KRU menyanyi live kualiti dia macam kau dengar album. Musician yang main mostly semua yang selalu terlibat dengan live show KRU (like Shah Slam). Arrangement lagu pun fresh. Bukan bias (memang bias pun), tapi mereka punya showmanship, interaction with audience, choreography memang top notch. Perbualan dengan penonton nampak natural, dan jenaka mereka pun boleh tahan lucu. Mereka banyak mengimbas kenangan lama sepanjang 25 tahun mereka berada di persada seni, sambil membuat reference tentang perkara-perkara yang relatable dengan kita. Next, they sang one of their earliest song Untukmu, dan diikuti dengan lagu ditinggalkan gadis untuk jejaka yang lebih baik Janji Tinggal Janji, dan lagu untuk menghadapi haters, Negatif.

Panggung Sari sekali lagi meletup bila intro Ooh La La dimainkan. Kemuncak histeria pada malam tersebut adalah apabila Joe Flizzow dari Subang Jaya ada gaya tiba-tiba membuat kemunculan rapping. Rasanya time first day dengan second day dia tak ada, so kira untungla kami yang pergi last day ni. Next, lagu yang KRU yang tak pernah menyanyi live di konsert sebelum ini kerana lagu tu ada part perempuan, Di Pintu Syurga. Sedih lagu ni sebab ni lagu percintaan terulung jenis tunggu kat depan pintu syurga tunggu pasangan mati boleh jumpa. What. Mula-mula ingatkan Elite nak menyanyi, tup tup Jaclyn Victor datang OMG. ANDAIIII DAKU PERGI SEBELUMMUUUU

Lagu seterusnya, satu-satunya lagu KRU yang pernah masuk Anugerah Juara Lagu, Mengerti. Tapi kalah lawan M. Nasir lagu Tanya Sama itu Hud-Hud lang mengilang lang kui mengsikui. Ingat lagi persembahan mereka guna sembur api guna Ridsect tapi kat Istana Budaya tak bolehla nak buat macam tu kan. Sesi seterusnya adalah sesi acoustic, di mana KRU menyanyikan lagu slow ballad popular mereka seperti Dua, Balada Hati, Babe dan Dekat Padamu. It's safe to say that mostly yang datang konsert ni hafal lagu daripada album-album lama saja KRU sebab bila KRU nyanyi single terbaru mereka Hingga Ke Jannah tak nampak ramai yang singalong haha.

Next, APA SAJA UNTUKMU TAKKU HIRAUKAN WAKTU aku selalu nyanyi lagu tu kat wife aku bila aku tengah main game online tak boleh pause tapi dia still insist suruh buat something time tu jugak. Lagu Di Dalam Dilemma, DanceKRU yang sudah lanjut usia kembali ke pentas untuk mempamerkan aksi koreografi yang mantap walaupun ada kemungkinan untuk terkehel tulang belakang. #RESPECT Last song, Jangan Lafazkan? Of course tidak kerana mereka masih belum menyanyi anthem KRU, Fanatik! KE TEPI KE TEPI GERGASI SUDAH KEMBALI although now dah takkan kembali....



What an amazing night. Masih tak percaya itu adalah show terakhir KRU. Of course kita boleh berharap mereka kembali buat konsert reunion ke tapi time tu umur dah berapa macam tak sesuai je buat konsert atas kerusi roda. KRU is a legendary, undisputed no 1 music group in Malaysia. They have contributed a lot in terms of music, movies and even in academic. It's been an honor growing up with their songs, bercinta with their songs, ditinggalkan gadis pun dengar lagu KRU, playlist kahwin pun aku letak lagu KRU, even anak aku pun tau chorus lagu Ooh La La. Thank you for everything, your legacy will remain forever. I wish you guys all the best for the future. Wow emosi gila ucapan aku ni.



5 comments:

Anonymous said...

Lovely write up bro. Saya baca sambil tersenyum walaupun di dalam rasa sedih teramat sangat. You guys untung dapat lihat Jaclyn & Joe buat persembahan berbanding kita yang datang pada Jumaat dan Sabtu lepas...

Teacher Basariah said...

beruntun dapat p tengok. memang lejen la KRU ni.

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Apakah Anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ untuk info selengkapnya.
Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

شركة المثالية said...


شركة المثالية للتنظيف تسعد بتقديم خدماتها لعملائها بالمنطقة الشرقية خدمات تنظيف خدمات مكافحة حشرات خدمات تسليك مجاري المياه للمطابخ والحمامات جميع الخدمات المنزلية تجدونها مع شركة المثالية للتنظيف بافضل جودة وارخص الاسعار بالاعتماد علي كافة الادوات الحديثة والعمالة الماهرة

شركة المثالية للتنظيف
شركة المثالية للتنظيف بالدمام
شركة المثالية للتنظيف بالخبر

aprilia said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Apakah Anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ untuk info selengkapnya.
Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...